Συγχυσμένα παρά ενημερωμένα εξήλθαν από τη συζήτηση τα μέλη της Επιτροπής Γεωργίας της Βουλής, σε σχέση με το κρίσιμο ερώτημα εάν η δρομολογημένη μετακίνηση του Γραφείου Πρόγνωσης Καιρού του Τμήματος Μετεωρολογίας από το αεροδρόμιο Λάρνακας στη Λευκωσία (Αθαλάσσα) θα επηρεάσει την ασφάλεια των πτήσεων. Αλγεινή εντύπωση και ανησυχία προκάλεσαν σε συνεδρίαση την Τρίτη για το θέμα, η διάσταση απόψεων που υπάρχει εντός του Τμήματος.
Από τη μία πλευρά ο διευθυντής, Φίλιππος Τύμβιος, στην τοποθέτησή του υπεραμύνθηκε της απόφασης του Υπουργικού που πάρθηκε το 2015 και σχεδιάζεται να υλοποιηθεί στις 29 Μαΐου, ως στρατηγική απόφαση, μετά από σύσταση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού το 2007. Από την άλλη, μερίδα λειτουργών του Τμήματος θέτει, μεταξύ άλλων, ζήτημα ασφάλειας πτήσεων, με τον εκπρόσωπό τους να επικαλείται περιστατικό της 18ης Φεβρουαρίου στο αεροδρόμιο της Πάφου, όπου αεροσκάφος κινδύνεψε κατά την προσγείωση, λόγω, όπως είπε, λανθασμένης μετεωρολογικής πρόγνωσης, που συνδέεται με υποστελέχωση λειτουργών μετεωρολογίας, για να στηρίξει το επιχείρημα ότι η τοποθέτηση προγνώστη στο αεροδρόμιο αποτελεί εχέγγυο για ακριβέστερη πρόγνωση.
«Είναι σαφές ότι οι ισχυρισμοί περί κινδύνων λόγω της απουσίας φυσικής παρουσίας μετεωρολόγων πρόγνωσης στα αεροδρόμια είναι αβάσιμοι και δεν στοιχειοθετούνται, παρ’ όλους τους αντίθετους ισχυρισμούς που ατεκμηρίωτα προβάλλονται. Η διαθεσιμότητα σύγχρονων τεχνολογιών και το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και εποπτείας εξασφαλίζουν ότι οι απαιτήσεις για ασφάλεια και ακρίβεια συνεχίζουν να πληρούνται αποτελεσματικά», αναφέρει ο κ. Τύμβιος σε υπόμνημα που κατέθεσε στην Επιτροπή, προσθέτοντας ότι «οι εργασίες παρατήρησης και πρόγνωσης μπορούν να διεξαχθούν αποτελεσματικά από απομακρυσμένα κέντρα, όπως επιβεβαιώνεται από τη διεθνή πρακτική στην αεροναυτική μετεωρολογία όπου η συντριπτική πλειοψηφία αυτών εξυπηρετείται εκ του μακρόθεν». Για να ενισχύσει το επιχείρημά του παρουσίασε δύο γραφικές παραστάσεις, που αφορούν την αξιολόγηση της ακρίβειας της πρόγνωσης για τα δύο αεροδρόμια, Λάρνακας και Πάφου, την ίδια περίοδο (21 μήνες). Σύμφωνα με τις παραστάσεις, η αξιοπιστία των δύο προγνώσεων είναι σχεδόν ισοδύναμη (διαφορά 4-5% συνολικά), ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι προγνώσεις για το αεροδρόμιο Πάφου, που γίνονταν από τη Λάρνακα, είναι ανώτερες από τις προγνώσεις για το αεροδρόμιο Λάρνακας. Σύμφωνα με τον κ. Τύμβιο, αποδεικνύεται με αυτόν τον τρόπο ότι η θέση πρόγνωσης δεν αποτελεί εχέγγυο για την ακριβέστερη πρόγνωση.
Εκκρεμεί η έκθεση ασφάλειας
Το τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει μέχρι τα τέλη Απριλίου, όταν η Εθνική Εποπτική Αρχή του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας (Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων αναμένει να εγκρίνει σχετική έκθεση ασφάλειας, την οποία κατέθεσε πριν από μία εβδομάδα το Τμήμα Μετεωρολογίας. Όπως ξεκαθάρισε ο εκπρόσωπος της Εθνικής Εποπτικής Αρχής, η συγκεκριμένη έγκριση, που αφορά καθαρά την ασφάλεια των πτήσεων, είναι βάσει νομοθεσίας προαπαιτούμενο για τη μετακίνηση του Γραφείου Πρόγνωσης Καιρού του Τμήματος Μετεωρολογίας από το αεροδρόμιο Λάρνακας στη Λευκωσία (Αθαλάσσα). Σε αυτό το σημείο, ο πρόεδρος της Επιτροπής Γεωργίας, Γιαννάκης Γαβριήλ, επέκρινε την καθυστέρηση των πιο πάνω ενεργειών, καθώς η μετακίνηση έχει δρομολογηθεί για το τέλος Μαΐου. Οι απάντηση που έλαβε είναι ότι η Εθνική Εποπτική Αρχή ζήτησε ορισμένες διευκρινίσεις από το Τμήμα Μετεωρολογίας, ενώ εκκρεμεί και η επιτόπια επίσκεψη της Αρχής στο αεροδρόμιο Λάρνακας, για καταγραφή δεδομένων που αφορούν το έργο ενός προγνώστη (τι συστήματα χρησιμοποιεί και ποιες διαδικασίες ακολουθεί). Η Επιτροπή Γεωργίας ζήτησε από την Αρχή να καταθέσει τα σχετικά έγγραφά και υπόμνημα με τις εισηγήσεις και τις προθέσεις τους μετά την επίσκεψή τους στο αεροδρόμιο Λάρνακας.
Σε παρατήρηση του κ. Γαβριήλ ότι εκκρεμεί στο παραπέντε της μετακίνησης η έγκριση της έκθεσης ασφάλειας, ενώ η διαδικασία άρχισε από το 2007, διερωτώμενος τι θα γίνει εάν η Αρχή απαντήσει αρνητικά για λόγους ασφαλείας, ο εκπρόσωπος της Αρχής είπε ότι μέχρι στιγμής και εκ πρώτης όψεως δεν βρίσκουν κάποιο λόγο για να σταματήσουν τη μετακίνηση.
«Στην Κύπρο ό,τι δηλώσεις είσαι»
Επίσης από το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, ο Χάρης Αντωνιάδης, προϊστάμενος του τομέα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, θέλησε να ξεκαθαρίσει ότι το θέμα της αεροπορικής ασφάλειας «βιάζεται» από άτομα που δεν είναι γνώστες του θέματος, φωτογραφίζοντας τους δύο εκπροσώπους του Τμήματος Μετεωρολογίας, που παρευρέθηκαν στη συνεδρίαση ως μέλη της ΠΑΣΥΔΥ (Κλάδος Μετεωρολογίας). «Στην Κύπρο ό,τι δηλώσεις είσαι», είπε χαρακτηριστικά. Τόνισε ότι η μετεωρολογική πρόγνωση δεν είναι συνδεδεμένη με την αεροπλοϊκή ασφάλεια, επικαλούμενος 30 χρόνια στο Τμήμα και 18 χρόνια σε διευθυντική θέση. «Εμάς ως Πολιτική Αεροπορία η μετακίνηση δεν μας επηρεάζει ποσώς και ούτε κρίνουμε ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας», είπε.
«Να σας διαβεβαιώσω εκ μέρους του συντεταγμένου κράτους, των αρμόδιων υπηρεσιών, που είναι η Πολιτική Αεροπορία, η Εποπτική Αρχή Ασφάλειας, το Τμήμα Μετεωρολογίας, ότι οποιαδήποτε απόφαση ληφθεί για τη μετακίνηση, είναι προς όφελος του Δημοσίου και πρωτίστως διασφαλίζεται η ασφάλεια των πτήσεων. Δεν τίθεται σε κίνδυνο κανένα θέμα», ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης, Ανδρέας Γρηγορίου.
Η ασφάλεια και τα εργασιακά
Για την αντίθετη άποψη που συντηρεί μερίδα λειτουργών του Τμήματος Μετεωρολογίας, είπε ότι «ενδεχομένως η αναφορά του θέματος και η παρουσίαση να ελαύνεται από κάποιες σκοπιμότητες κάποιων μεμονωμένων λειτουργών και όχι του συνόλου της Υπηρεσίας», τονίζοντας ότι γνωρίζει το θέμα πολύ καλά και έχει άποψη. Τότε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Γεωργίας τού ζήτησε να λύσουν τόσο τα προβλήματα για θέματα ασφαλείας όσο και τα εργασιακά. Οι βουλευτές ζήτησαν από τους εμπλεκομένους να συντονιστούν και να τα βρουν μεταξύ τους, γιατί η διάσταση απόψεων δημιουργεί ανησυχίες.