Στο προσκήνιο επανέρχεται η συζήτηση για τη χρήση των συσκευών προσωπικής κινητικότητας, μετά τα σοβαρά κενά και αδυναμίες που προκύπτουν από την εφαρμογή των προνοιών της σχετικής νομοθεσίας. Η κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών μετά από σωρεία παραπόνων θα εξετάσει την ερχόμενη Πέμπτη την πορεία εφαρμογής του νόμου που αφορά τις συσκευές προσωπικής κινητικότητας.
Πρόκειται για τον περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων (Τροποποιητικός) Νόμο του 2022. Μετά τις τροποποιήσεις που ψήφισε η Βουλή ρυθμίστηκαν -ή τουλάχιστον αυτή ήταν η επιδίωξη- τα θέματα και οι πτυχές που αφορούν τη διακίνηση πολιτών με συσκευές προσωπικής κινητικότητας.
Ο αριθμός των καταγγελιών από τη μία και οι θέσεις των αρμόδιων και εμπλεκόμενων φορέων από την άλλη καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος. Κάτι που φαίνεται ότι αναγνωρίζεται από το σύνολο των φορέων. Υπάρχουν μάλιστα και εισηγήσεις για βελτίωση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου. Κάποιες εξ αυτών θα ακουστούν στη μεθαυριανή συζήτηση ενώ στην πορεία πιθανόν να προκύψουν και νέες προτάσεις.
2 χρόνια, 4.000 καταγγελίες
Στις 4.000 φτάνει περίπου ο αριθμός των καταγγελιών που έγιναν από την Αστυνομία σε χρήστες συσκευών προσωπικής κινητικότητας. Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία που απέστειλε η Αστυνομία στη Βουλή ενόψει της συζήτησης στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, το χρονικό διάστημα από 1/1/2023 μέχρι 31/12/2024 έχουν γίνει 3.996. Εάν αναλογιστεί κανείς ότι είμαστε περίπου 3,5 μήνες πριν από τα τέλη του 2025, τότε ο αριθμός των καταγγελιών είναι πολύ μεγαλύτερος.
Σε ό,τι αφορά τα αδικήματα που αφορούν οι καταγγελίες, όπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα με τα στοιχεία της Αστυνομίας, η πλειοψηφία τους σχετίζονται με τρία παραπτώματα. Για τη διακίνηση σε μη επιτρεπόμενο χώρο έγιναν 1.592 καταγγελίες, για τη μη χρήση κατάλληλου προστατευτικού κράνους 1.159 καταγγελίες και για τη μη χρήση διακριτικού που φωσφορίζει 544 καταγγελίες.
Το 2022 ήταν η χρονιά όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας, υπάρχει ένας νεκρός οδηγός συσκευής προσωπικής κινητικότητας. Από το 2020 μέχρι το 2024 έχουν καταγραφεί 9 σοβαροί τραυματισμοί και 80 ελαφροί τραυματισμοί.
Φωνές από οδηγούς
Η στροφή εκατοντάδων πολιτών σε ηλεκτρικά σκούτερ και ηλεκτρικά ποδήλατα έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στη χρήση του οδικού δικτύου. Αρκετοί οδηγοί μηχανοκίνητων οχημάτων διαμαρτύρονται υποστηρίζοντας ότι οι χρήστες των προσωπικών μέσων κινητικότητας δεν τηρούν τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας, παραβιάζουν συχνά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, διακινούνται σε πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών, αυξάνοντας τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Αυτή η εικόνα παρατηρείται κυρίως στα κέντρα των πόλεων, όπου η τροχαία κίνηση είναι αυξημένη, και τα ηλεκτρικά σκούτερ προσφέρονται για εύκολη, ανέξοδη και γρήγορη διακίνηση.
Πρόνοιες και ποινές
Στη νομοθεσία που ψηφίστηκε το 2022 έχουν θεσπιστεί πρόνοιες για τη χρήση των συσκευών προσωπικής κινητικότητας. Μεταξύ άλλων προνοείται ότι επιτρέπεται η χρήση από άτομα άνω των 14 ετών, σε οποιοδήποτε δρόμο στον οποίο βρίσκεται αναρτημένο σήμα τροχαίας το οποίο καθορίζει τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα τριάντα (30) χιλιόμετρα ανά ώρα ή/και σε οποιοδήποτε ποδηλατόδρομο, ποδηλατολωρίδα ή σε χώρο που αποτελεί προέκταση ποδηλατοδρόμου ο οποίος προορίζεται να παρέχει τη δυνατότητα κοινής χρήσης του από ποδηλάτες και πεζούς και ο οποίος φέρει ειδικό προς τούτο σήμα τροχαίας.
Απαγορεύεται η χρήση σε οποιαδήποτε πλατεία ή σε οποιοδήποτε πεζόδρομο, με εξαίρεση τους χώρους που καθορίζονται ως επιτρεπόμενοι χώροι διακίνησης, δυνάμει απόφασης του οικείου δήμου ή κοινότητας. Κατά τη χρήση συσκευής προσωπικής κινητικότητας, ο χρήστης αυτής φέρει κατάλληλα προσδεδεμένο προστατευτικό κράνος, κατά τον τύπο που εκάστοτε εγκρίνεται από τον έφορο. Επίσης, κατά τη χρονική περίοδο μεταξύ της δύσης και ανατολής του ηλίου, ο χρήστης υποχρεούται να φέρει στην ενδυμασία του κατάλληλα φωσφορίζοντα διακριτικά, ώστε να καθίσταται ευδιάκριτος από οδηγούς μηχανοκινήτων οχημάτων και/ή άλλους χρήστες συσκευών προσωπικής κινητικότητας και/ή πεζούς.
Οι εν λόγω συσκευές πρέπει να φέρουν τουλάχιστον ένα σύστημα φρένων ικανό να την ακινητοποιεί σε εύλογη απόσταση, φανό λευκού ή κίτρινου φωτός προσαρμοσμένο μόνιμα στο πρόσθιο μέρος της, ο οποίος είναι ορατός από απόσταση όχι μικρότερη των 150 μέτρων, φανό σταθερού ή αναλάμποντος ερυθρού φωτός στο οπίσθιο μέρος της, ο οποίος είναι ορατός από απόσταση όχι μικρότερη των 150 μέτρων, ειδικό καμπανάκι (κουδούνι) ή σειρήνα, κατάλληλο, ώστε ο ήχος που παράγεται κατά τη χρήση του να καθίσταται αντιληπτός σε ικανοποιητική απόσταση, και ελαστικά τα οποία να εξασφαλίζουν ικανοποιητική πρόσφυση στο οδόστρωμα ή σε οποιοδήποτε άλλο έδαφος επί του οποίου κινείται η συσκευή προσωπικής κινητικότητας.
Σε ό,τι αφορά τις ποινές, προβλέπονται τα ακόλουθα εξώδικα πρόστιμα αναλόγως της παράβασης:
• Χρήση από άτομα κάτω των 14 ετών: €85.
• Χρήση σε μη επιτρεπόμενο χώρο διακίνησης: €85.
• Ταχύτητα πέραν της προβλεπόμενης: €85.
• Μη συμμόρφωση με σήματα τροχαίας: €85.
• Παράνομη στάθμευση: €50.
• Μη χρήση προστατευτικού κράνους: €50.