Ξαφνικά, οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο στη θέση 11A. Εκεί καθόταν ο Viswash Kumar Ramesh, ο μοναδικός επιζών της πτήσης της Air India Boeing 787-8 που συνετρίβη μετά την απογείωση στο Αχμενταμπάντ της Ινδίας την Πέμπτη. Μήπως η θέση του καθίσματός του συνέβαλε στη διάσωση της ζωής του;
Πιθανότατα όχι, σύμφωνα με τους ειδικούς της αεροπορίας. Δεν υπάρχει τίποτα που να κάνει αυτό ή οποιοδήποτε άλλο κάθισμα ασφαλέστερο από οποιοδήποτε άλλο σημείο του αεροπλάνου, όπως λένε, ενώ προσθέτουν ότι συνήθως δεν αξίζει να προσπαθείς να υπολογίσεις την ασφάλεια όταν επιλέγεις πού θα καθίσεις σε μια πτήση.
«Σε περίπτωση συντριβής, όλα είναι αβέβαια», δηλώνει ο Τζεφ Γουζέτι, πρώην ερευνητής ατυχημάτων της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών. «Ας επιλέξουμε, λοιπόν, όποια θέση θέλουμε για να νιώθουμε άνετα».
«Αν και η κοινή λογική υποστηρίζει ότι το πίσω μέρος ενός αεροσκάφους είναι ασφαλέστερο, αυτή η θεωρία βασίζεται στην εσφαλμένη υπόθεση ότι σε περίπτωση συντριβής το μπροστινό μέρος του αεροσκάφους θα προσκρούσει πρώτο», αναφέρει ο ίδιος. «Δεν είναι δυνατόν, ωστόσο, να προβλέψει κανείς τη δυναμική μιας συντριβής».
Σε εκείνη την πτήση της Air India, η θέση 11A βρισκόταν σε μια σειρά εξόδων στην αριστερή πλευρά, σύμφωνα με τον χάρτη θέσεων του SeatGuru.
Το να κάθεται κανείς κοντά σε μια έξοδο μπορεί να επιτρέπει στους επιβάτες να διαφύγουν πιο γρήγορα σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά ο επιζών δήλωσε στον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα της Ινδίας ότι η δεξιά πλευρά του αεροσκάφους «συνθλίφθηκε σε έναν τοίχο», εμποδίζοντας οποιονδήποτε άλλο που μπορεί να είχε επιβιώσει από την αρχική πρόσκρουση να διαφύγει μέσω της εξόδου από εκείνη την πλευρά.
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως πυρκαγιά, όταν «βρισκόμαστε ακόμα κοντά στα όργανα προσγείωσης και το αεροπλάνο είναι σχεδόν σε όρθια θέση και άθικτο», η σειρά εξόδων μπορεί να προσφέρει τον ταχύτερο δρόμο προς την ασφάλεια, λέει ο Γουζέτι.
«Αλλά όσον αφορά τη δυναμική της συντριβής σε ένα ατύχημα όπως αυτό της Air India, νομίζω ότι είναι απλώς θέμα τύχης». Ο Σάουν Προυκχνίκι, πρώην ερευνητής ατυχημάτων στην Air Line Pilots Association και επίκουρος καθηγητής αεροπορικής ασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο, απέδωσε την επιβίωση του μοναδικού επιζώντα σε «καθαρή τύχη».
«Σε αυτού του είδους τα ατυχήματα, οι άνθρωποι απλά δεν επιβιώνουν όταν βρίσκονται τόσο κοντά στο μπροστινό μέρος, τόσο κοντά στο καύσιμο», σημειώνει ο τελευταίος, αναφερόμενος στο γεγονός ότι οι δεξαμενές καυσίμου σε ένα Boeing 787 βρίσκονται κυρίως στα φτερά και στο άτρακτο μεταξύ τους. Η συντριβή της Πέμπτης ήταν η τελευταία σε μια σειρά πρόσφατων αεροπορικών καταστροφών σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης μιας σύγκρουσης εν πτήσει στην Ουάσιγκτον τον Ιανουάριο και συντριβών στη Νότια Κορέα και το Καζακστάν τον Δεκέμβριο, που έχουν προκαλέσει φόβους σε ορισμένους ταξιδιώτες σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων.