Η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA) δημοσίευσε σήμερα την έκθεσή της για τις καταναλωτικές τάσεις για το 2024/25.
Η έκθεση έχει εντοπίσει την απάτη στις πληρωμές, το χρέος και την αδικαιολόγητη απομάκρυνση του κινδύνου ως τα πιο σημαντικά ζητήματα που επηρεάζουν τους καταναλωτές της ΕΕ.
Η έκθεση βασίζεται σε πληροφορίες που παρέχονται από τις εθνικές αρχές των 27 κρατών μελών της ΕΕ, επιλεγμένες εθνικές και ενώσεις καταναλωτών της ΕΕ, ενώσεις του κλάδου της ΕΕ, εθνικούς διαμεσολαβητές, καθώς και ποσοτικά δεδομένα από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων για πρώτη φορά των νέων δεικτών κινδύνου λιανικής της ΕΑΤ, τους οποίους η ΕΑΤ δημοσιεύει ξεχωριστά από το 2022 με σκοπό τον εντοπισμό πιθανής βλάβης των καταναλωτών.
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η απάτη στις πληρωμές εξακολουθεί να είναι το πιο σημαντικό ζήτημα για τους καταναλωτές της ΕΕ. Αυτό αντανακλά επίσης την εμφάνιση νέων τύπων απάτης, όπως οι τεχνικές κοινωνικής μηχανικής. Σε αυτόν τον τύπο απάτης, οι πληρωτές χειραγωγούνται ώστε να πραγματοποιήσουν μια πληρωμή στους απατεώνες, οι οποίοι έχουν προσαρμόσει τις τεχνικές τους για να αποφύγουν την εφαρμογή των ισχυρών απαιτήσεων ελέγχου ταυτότητας πελατών που επιβάλλει η νομοθεσία της ΕΕ.
Το χρέος αναδεικνύεται ως το δεύτερο πιο σχετικό ζήτημα, με σημαντική αύξηση αυτού που συνήθως αναφέρεται ως πίστωση «Αγοράστε-Τώρα-Πληρωμή-Αργότερα» και άλλων τύπων μικρής, γρήγορης, προσβάσιμης και βραχυπρόθεσμης πίστωσης. Οι ανεπαρκείς πρακτικές αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειστών και η ανεπαρκής αποκάλυψη προσυμβατικών πληροφοριών διαπιστώνεται ότι είναι βασικοί παράγοντες για το χρέος.
Η αδικαιολόγητη απομάκρυνση του κινδύνου είναι το τρίτο πιο σημαντικό ζήτημα, καθώς περισσότεροι καταναλωτές αντιμετωπίζουν αυξημένες δυσκολίες στο άνοιγμα και τη διατήρηση λογαριασμών πληρωμών, η πρόσβαση στους οποίους αποτελεί προϋπόθεση για τους κατοίκους της ΕΕ ώστε να μπορούν να συμμετέχουν στην οικονομία της ΕΕ. Αυτό το ζήτημα υλοποιείται με τη μορφή της άρνησης επιβίβασης νέων και της αποβίβασης υφιστάμενων καταναλωτών και φαίνεται να επηρεάζει κυρίως συγκεκριμένες κατηγορίες ευάλωτων καταναλωτών, δηλαδή μετανάστες, πρόσφυγες, άστεγους, διασυνοριακούς εργαζόμενους και άτομα με κακή οικονομική ιστορία.
Μετά από αυτά τα πορίσματα, η ΕΑΤ θα εξετάσει ποιες ενέργειες θα λάβει το 2025/26 για την αντιμετώπιση των επίκαιρων ζητημάτων που εντοπίστηκαν το 2024/25 και με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών σε ολόκληρη την ΕΕ.