Επιστροφή στον διάλογο με τις «ευλογίες» της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής έχει το πρόγραμμα για τους επόμενους δύο μήνες για το Υπουργείο Παιδείας και τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών. Στόχος, τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου να επιστρέψουν στη Βουλή με ένα νομοσχέδιο-κείμενο στο οποίο θα υπάρχει μεγαλύτερο ποσοστό συμφωνίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Ικανοποίηση για ΥΠΑΝ
Ικανοποιημένη με την έκβαση της χθεσινής συνεδρίασης της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, δήλωσε πάντως η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία εν αναμονή της αποστολής των θέσεων των συντεχνιών, οι οποίες θα φτάσουν κοντά της μέσω της Επιτροπής, προκειμένου να συνεχιστεί ο διάλογος, σημείωσε ότι η συζήτηση πλέον έχει τεθεί σε άλλη βάση. Προηγουμένως, η υπουργός παρουσίασε στα μέλη της Επιτροπής την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το νέο σχέδιο αξιολόγησης, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι το δημόσιο σχολείο χρειάζεται τομές, προς όφελος των παιδιών και των εκπαιδευτικών, ενώ όσον αφορά το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, επεσήμανε για ακόμη μία φορά ότι είναι αναχρονιστικό, άδικο και ισοπεδωτικό αφού υφίσταται για 50 σχεδόν χρόνια. Μιλώντας για τις αλλαγές που προωθούνται μέσω του νομοσχεδίου, η υπουργός επεσήμανε πως η πρώτη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πραγματοποιείται νωρίτερα και διευρύνεται η κλίμακα της αξιολόγησης. Τόνισε, δε, ότι η αξιολόγηση διενεργείται με επιστημονικά, αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, ενώ θεσμοθετείται η διαμορφωτική αξιολόγηση, με στόχο την παροχή συστηματικής και στοχευμένης ανατροφοδότησης και στήριξης προς τους εκπαιδευτικούς. «Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται από περισσότερους από έναν αξιολογητές, εισάγεται θέση προαγωγής ανώτερου εκπαιδευτικού, ενδυναμώνεται ο ρόλος του διευθυντή ως ηγέτη της σχολικής μονάδας. Παράλληλα, θεσμοθετείται δευτεροβάθμιο σώμα εξέτασης ενστάσεων, θεσμοθετείται η διαδικασία της μεταξιολόγησης με τη σύσταση αρμόδιας επιτροπής και συστήνεται Επιτροπή Παρακολούθησης Νέου Συστήματος Αξιολόγησης», είπε η Αθηνά Μιχαηλίδου, υποδεικνύοντας την ίδια στιγμή ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας είναι συλλογική, έχει διαμορφωτικό χαρακτήρα και λειτουργεί σε δύο επίπεδα (κριτικός αναστοχασμός για βελτίωση και πληροφόρηση για το εκπαιδευτικό σύστημα).
60 εκατ. ευρώ πρόστιμο
Ακόμη, η κυρία Μιχαηλίδου ανέλυσε έννοιες που περιλαμβάνονται στην πρόταση του ΥΠΑΝ, όπως η αυτοαξιολόγηση, μεταξιολόγηση, ανώτερος εκπαιδευτικός, ενώ μίλησε και για τις διαφωνίες που έχουν καταγράψει από τις μέχρι στιγμής συναντήσεις και ανταλλαγές επιστολών με τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών. Αναφέρθηκε ακόμη και στο πρόστιμο που θα κληθεί να πληρώσει η χώρα μας, ύψους 60 εκατ. ευρώ, σε περίπτωση που δεν τηρήσουμε τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κατά την υπουργό, υπάρχει χρόνος για να συνεχιστεί ο διάλογος και να ληφθούν αποφάσεις από πλευράς Βουλής πριν από τα Χριστούγεννα, με βλέψεις για έναρξη της σταδιακής εφαρμογής του νέου σχεδίου από τον Ιανουάριο του 2026.
Οι διαφωνίες
Για να γίνει βεβαίως κάτι τέτοιο και να γλυτώσουμε τυχόν παρατράγουδα, όπως για παράδειγμα απεργιακές κινητοποιήσεις από πλευράς των εκπαιδευτικών οργανώσεων, αυτό σημαίνει ότι τους επόμενους δύο μήνες θα πρέπει να γεφυρωθεί το χάσμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή. Για παράδειγμα, η ΟΕΛΜΕΚ, όπως ανέφερε χθες και ο πρόεδρος της Οργάνωσης, Δημήτρης Ταλιαδώρος, έχει εντοπίσει κενά, ασάφειες και γκρίζες ζώνες στην πρόταση του ΥΠΑΝ. «Διερωτώμαι πώς μπορούμε να υπογράψουμε εμείς με όλα αυτά τα κενά που θα συμφωνηθούν αργότερα. Είναι η πρώτη φορά από την εποχή του μακαρίτη του Ουράνιου Ιωαννίδη που ακούω πρόταση με τόσα κενά. Η υπουργός έκανε ένα κείμενο που παρουσίασε στην πιο τέλεια μορφή, όμως πρέπει να γνωρίζεις καλά το αντικείμενο για να διαπιστώσεις τα κενά», είπε ο κ. Ταλιαδώρος, την ίδια στιγμή που η ΠΟΕΔ, διά στόματος Μύριας Βασιλείου ξεκαθαρίζει ότι «δεν μπορεί μία συνδικαλιστική οργάνωση να υπογράψει ένα νομοθέτημα που να προσθέτει επιπλέον καθήκοντα στα μέλη της, χωρίς να συμφωνηθούν αυτά από πριν». Από πλευράς του ο κ. Ταλιαδώρος έθιξε το ζήτημα της ανεξαρτησίας του Δευτεροβάθμιου Σώματος Ενστάσεων, ενώ η κ. Βασιλείου αναφέρθηκε στην αξιολόγηση από τον διευθυντή, κάτι με το οποίο διαφωνούν και οι δύο οργανώσεις. Παρέμβαση είχαμε χθες και από πλευράς ΟΛΤΕΚ, με τον πρόεδρο της οργάνωσης, Παναγιώτη Λυσάνδρου, να εξηγεί ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι διαφορές που υπάρχουν σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, φέρνοντας ως παράδειγμα την Τεχνική Εκπαίδευση και το γεγονός ότι με βάση και τα σημερινά δεδομένα οι μισοί καθηγητές στις Τεχνικές Σχολές αξιολογούνται από επιθεωρητές που δεν είναι η ειδικότητά τους.