Μπορεί να είναι ένα από τα ζητήματα που έχουν μπει στο περιθώριο, και δικαίως, όταν μιλάμε για μια πυρκαγιά η οποία στοίχισε δύο ζωές και δεκάδες περιουσίες, ωστόσο ένα από τα ζητήματα που προκύπτουν σε ό,τι αφορά την έλλειψη οργάνωσης από πλευράς των αρμόδιων, είναι το γεγονός ότι όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες γονέων και μαθητών, δεν υπήρχε σχέδιο εκκένωσης των κατασκηνώσεων. Κάποιοι γονείς μιλούν για πλήρη έλλειψη οργάνωσης, σε σημείο που ούτε τα άτομα που εργάζονταν στις κατασκηνώσεις, οι οποίες φιλοξενούσαν εκατοντάδες παιδιά, δεν ήξεραν τι πρέπει να κάνουν. Το γεγονός αυτό σχετίζεται άμεσα με το ότι δεν υπάρχει κάποιο πρωτόκολλο, και πιο συγκεκριμένα μια νομοθεσία η οποία να διέπει τη λειτουργία των παιδικών κατασκηνώσεων γενικά, αλλά και να ορίζει τι θα πρέπει να γίνει σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Εκπέμπει SOS η επίτροπος
Την ανάγκη άμεσης θεσμικής ρύθμισης της λειτουργίας των παιδικών κατασκηνώσεων επανέφερε η επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπω Μιχαηλίδου, η οποία σε παρέμβασή της στον «Π» επισημαίνει, για άλλη μια φορά, ότι η Πολιτεία έρχεται να αναζητήσει ευθύνες εκ των υστέρων, αντί να λαμβάνει έγκαιρα προληπτικά μέτρα που θα απέτρεπαν κινδύνους για τα παιδιά, υπενθυμίζοντας το σχετικό νομοθετικό κενό. «Εδώ και χρόνια έχουμε καταγγείλει το γεγονός ότι δεν υπάρχει νομοθεσία για τις κατασκηνώσεις, επομένως κανείς δεν μπορεί και να ελέγξει τι γίνεται, πόσω μάλλον αν υπάρχει σχέδιο και οργάνωση για διαχείριση έκτακτων περιστατικών, όπως είναι μια πυρκαγιά», εξηγεί η επίτροπος. Υπενθύμισε δε ότι από το 2021 εκκρεμεί η ψήφιση πρότασης νόμου που κατατέθηκε από τον βουλευτή Χαράλαμπο Θεοπέμπτου, ενώ, τόσο η έκθεση του γραφείου της το 2020 όσο και η δημόσια τοποθέτησή της που επανέφερε το θέμα το 2023, δεν αξιοποιήθηκαν από τις αρμόδιες Αρχές.
Πρόνοια για πυρασφάλεια
Αναζητώντας την πρόταση νόμου στην οποία αναφέρεται η επίτροπος, εντοπίσαμε ότι, μεταξύ άλλων, αυτή αναφέρεται σε θέματα πυρασφάλειας στις παιδικές κατασκηνώσεις. Η πρόταση του βουλευτή των Οικολόγων επιβάλλει αυστηρά μέτρα για την πρόληψη και τον έλεγχο πυρκαγιών στους χώρους αυτούς. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η υποχρεωτική εγκατάσταση και συντήρηση πυροσβεστικών μέσων εντός των κατασκηνώσεων, όπως πυροσβεστήρες, πυροσβεστικά δίκτυα και άλλος εξοπλισμός πυρόσβεσης. Επιπλέον, οι υποδομές πρέπει να σχεδιάζονται με γνώμονα την αποφυγή κινδύνων από φωτιά, ενώ ο χώρος της κατασκήνωσης πρέπει να διατηρείται καθαρός από εύφλεκτα υλικά και να διαθέτει σαφώς οριοθετημένες διαδρομές διαφυγής. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση του προσωπικού, που θα πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο για την άμεση αντίδραση σε περίπτωση πυρκαγιάς, αλλά και στην ενημέρωση των παιδιών σχετικά με τις βασικές οδηγίες ασφάλειας. Ακόμη υπάρχει πρόνοια για τακτικούς ελέγχους από αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση των προδιαγραφών πυρασφάλειας.
Σύσταση Επιτροπής Ελέγχου
Μεταξύ άλλων, στην πρόταση του βουλευτή των Οικολόγων, υπάρχει πρόνοια για σύσταση Επιτροπής Ελέγχου Παιδικής Κατασκήνωσης, η οποία θα αποτελείται από τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Παιδείας και εκπροσώπους της Πυροσβεστικής, του Τμήματος Δασών, των Υγειονομικών Υπηρεσιών και του Υπουργείου Εσωτερικών. Ακόμη, υπάρχουν πρόνοιες σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση και οργάνωση χώρου, ο οποίος προορίζεται για παιδική κατασκήνωση, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι θα πρέπει να υπάρχει τεχνητή ή φυσική περίφραξη για σκοπούς ασφαλείας των παιδιών που διαμένουν στον χώρο. Πέραν τούτου, στον χώρο, βάσει των προνοιών της πρότασης νόμου, θα πρέπει να υπάρχουν πυροσβεστικά μέσα, πρόσβαση σε πόσιμο νερό, όλες οι απαιτούμενες αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις για τη λειτουργία μαγειρείου, τραπεζαρίας, αποθήκης φύλαξης τροφίμων και χώρων υγιεινής.
Η πρόταση καθορίζει ακόμη κριτήρια σε ό,τι αφορά το ποιοι μπορούν να εργάζονται ή να διοικούν μια παιδική κατασκήνωση, όπως το να είναι άτομα με καθαρό ποινικό μητρώο και να μην είναι καταχωρισμένα στο αρχείο καταδικασθέντων για σεξουαλικά αδικήματα και παιδική πορνογραφία. Ένα άλλο σημαντικό σημείο της πρότασης νόμου είναι αυτό που καθορίζει τα προσόντα και τις υποχρεώσεις του υπευθύνου αλλά και όλου του προσωπικού της κατασκήνωσης. Θα πρέπει να είναι ενήλικες, εκπαιδευμένοι σε ζητήματα που άπτονται της επιτήρησης και ασφάλειας παιδιών και «στην περίπτωση μη στελέχωσης της παιδικής κατασκήνωσης με νοσηλευτή, τουλάχιστον δύο άτομα από το προσωπικό θα πρέπει να έχουν αναγνωρισμένο και ανανεωμένο πιστοποιητικό παρακολούθησης πρώτων βοηθειών, με διάρκεια τουλάχιστον 32 ωρών».
Δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη
«Σήμερα, όχι μόνο δεν ελέγχει κανείς αν τα άτομα που εργάζονται στις κατασκηνώσεις γνωρίζουν έστω τα στοιχειώδη από πρώτες βοήθειες, προκειμένου να μπορούν να βοηθήσουν σε μια έκτακτη ανάγκη, αλλά στις πλείστες των περιπτώσεων χρέη ομαδάρχη αναλαμβάνουν νεαροί ενήλικες ή ακόμη και ανήλικοι 16-17 ετών, οι οποίοι έχουν συμμετάσχει και στο παρελθόν στην εν λόγω κατασκήνωση ως κατασκηνωτές και τώρα έχουν αναλάβει να προσέχουν άλλα παιδιά», εξηγεί σε δηλώσεις του στον «Π» ο κ. Θεοπέμπτου. Ρωτήσαμε τον βουλευτή, γιατί τέσσερα χρόνια τώρα δεν έχει προχωρήσει η ψήφιση της πρότασης νόμου. Ο κ. Θεοπέμπτου ανέφερε ότι «δεν ψηφίστηκε ο νόμος γιατί, ενώ έχει συζητηθεί η πρόταση σε επίπεδο Επιτροπής Παιδείας στη Βουλή και όλοι οι αρμόδιοι φορείς συμφωνούν στο ότι υπάρχει νομοθετικό κενό και ότι πρέπει να προχωρήσει το θέμα, κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, κανένα υπουργείο και να έρθει να πει ότι η Επιτροπή που θα αδειοδοτεί και θα ελέγχει τις κατασκηνώσεις θα λειτουργεί κάτω από την εποπτεία του. Ούτε το Υπουργείο Παιδείας ούτε το Εσωτερικών ούτε το Γεωργίας δέχονται».