Κριτική για τις διαδικασίες και τους χειρισμούς του Τμήματος Δασών ασκεί η νέα Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, αναφορικά με δύο συμβάσεις. Συγκεκριμένα, τόσο για την ανέγερση αναψυκτηρίου στο Εθνικό Δασικό Πάρκο Παιδαγωγικής Ακαδημίας όσο και για τη δημιουργία τροχιόδρομου διαύλου στη βάση αεροπυρόσβεσης στο Μάμμαρι, γίνεται αναφορά σε αδυναμίες στον προγραμματισμό, τη διαχείριση έργων και τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων.
Αυξημένο κόστος υλοποίησης κατά €29.891
Για την περίπτωση της ανέγερσης του αναψυκτηρίου στο ΕΔΠ Παιδαγωγικής Ακαδημίας, στο πλαίσιο ελέγχου σχετικής καταγγελίας που υποβλήθηκε στην Υπηρεσία στις 20.12.2023, εντοπίστηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού χωρίς αναλυτική εκτίμηση δαπάνης. Αυτό, σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, οδήγησε σε ακύρωση του πρώτου διαγωνισμού λόγω υπερβολικής απόκλισης της μιας υποβληθείσας προσφοράς (€426.604) από την εκτίμηση δαπάνης (€240.000). Συγκεκριμένα η απόκλιση ανήρθε στο 78%.
Στην επαναπροκήρυξη η τελική ανάθεση (€456.495) ήταν υψηλότερη κατά €29.891 (7%) από την προσφορά που απορρίφθηκε στον πρώτο διαγωνισμό (€426.604), με την Ελεγκτική Υπηρεσία να εντοπίζει μεγαλύτερη τελική επιβάρυνση για το δημόσιο. «Ουσιαστικά η αρχικώς πολύ πρόχειρη και ατεκμηρίωτη εκτίμηση δαπάνης προκάλεσε αχρείαστο διοικητικό κόστος, καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου και αυξημένο κόστος κατά €29.891 υλοποίησης», τονίζει σε εισαγωγικό σημείωμα ο Γενικός Ελεγκτής, Ανδρέας Παπακωνσταντίνου.
Επιβάρυνση €35.000 λόγω καθυστέρησης και επιπλέον κόστος €4.352 για ζημιές
Για την ίδια σύμβαση η Έκθεση εντοπίζει και τις ακόλουθες παραλείψεις:
▪ Η καθυστέρηση του Συντονιστή Έργου (ΣΕ), εκ μέρους του ΤΔ, στην υποβολή αιτημάτων παράτασης (σχεδόν επτά μήνες μετά την αρχική συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης του Έργου) στις αρμόδιες Επιτροπές και η αδράνειά του έθεσαν σε κίνδυνο τη νομική ισχύ των ρητρών καθυστέρησης.
▪ Ο Μηχανικός Έργου, ο οποίος ενεργεί ως Σύμβουλος του ΤΔ, καθυστέρησε περίπου δύο μήνες στην έκδοση οδηγιών, με αποτέλεσμα την αχρείαστη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του Έργου κατά 45 ημερολογιακών ημερών και οικονομική επιβάρυνση της Σύμβασης κατά €35.000 ως αποζημίωση, κατόπιν υποβολής σχετικών χρονικών και οικονομικών απαιτήσεων εκ μέρους του Αναδόχου.
▪ Η πιο πάνω καθυστέρηση οδήγησε και σε ζημιές (σε εργασίες, συμπεριλαμβανομένων των τοιχοποιιών και των ταβανιών), στο υπό ανέγερση κτήριο από βροχοπτώσεις τον Ιανουάριο του 2022, οι οποίες επισκευάστηκαν με επιπλέον κόστος €4.352 πλέον ΦΠΑ, το οποίο καταβλήθηκε στον Ανάδοχο για την επιδιόρθωση των ζημιών λόγω υγρασιών, αφού η ΤΕΑΑ του ΤΔ έκρινε ότι οι φθορές προκλήθηκαν λόγω της καθυστέρησης, για την οποία ευθυνόταν το ΤΔ.
▪ Η σχετική Συμφωνία μεταξύ του ΤΔ και του Αναδόχου για την επιδιόρθωση των ζημιών, για το ποσό των €4.352 πλέον ΦΠΑ, υπογράφτηκε προτού εξασφαλιστεί η απαιτούμενη έγκριση της ΚΕΑΑ. Συγκεκριμένα στις 23.5.2022, πριν τον Ιούλιο του 2022, όπου εγκρίθηκε από την ΚΕΑΑ.
Μη ορθός προγραμματισμός για τον δίαυλο στο Μάμμαρι
Για τη δεύτερη προσφορά, που αφορά στην προμήθεια και εναπόθεση μείγματος σκύρων και άμμου στον υπό δημιουργία τροχιόδρομο δίαυλο στην τοποθεσία «Καυκάλλα» της κοινότητας Μάμμαρι, το μοναδικό εύρημα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είναι ότι το ΤΔ προχώρησε στην έκδοση οδηγίας έναρξης των κατασκευαστικών εργασιών, χωρίς να διασφαλιστεί πρώτα η ολοκλήρωση προαπαιτούμενων εργασιών από Ανάδοχο άλλης Σύμβασης, οι οποίες προηγούνταν των εργασιών της Σύμβασης που υπογράφηκε αργότερα. Συγκεκριμένα, η Σύμβαση που προηγείτο αφορούσε εργασίες προετοιμασίας του υποστρώματος για την εναπόθεση του μείγματος σκύρων και άμμου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης των εργασιών του Έργου, από τις 14.11.2022 στις 8.12.2022, δηλαδή μετά την ημερομηνία ολοκλήρωσης της άλλης Σύμβασης που προηγείτο.
Αυτό, όπως τονίζεται στην Έκθεση, είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση έναρξης των εργασιών κατά σχεδόν έναν μήνα, γεγονός που σε μελλοντικές περιπτώσεις θα μπορούσε να προκαλέσει απαιτήσεις από Αναδόχους.
«Απαιτείται ενδελεχής εκπαίδευση λειτουργών του Τμήματος»
Στην Ειδική Έκθεση η Ελεγκτική Υπηρεσία προβαίνει στις ακόλουθες συστάσεις προς το Τμημα Δασών:
- Απαιτείται η λήψη μέτρων εκ μέρους της Διεύθυνσης του ΤΔ για την ενδελεχή εκπαίδευση των λειτουργών του Τμήματος που αναλαμβάνουν Συντονιστές Έργων, ώστε να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν ορθά τις πρόνοιες της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και των σχετικών κανονισμών, ειδικά σε θέματα διαχείρισης Συμβάσεων και χειρισμού/προώθησης αιτημάτων για αλλαγές/απαιτήσεις Αναδόχων προς τις αρμόδιες Επιτροπές ΤΕΑΑ/ΚΕΑΑ. Παράλληλα, η Διεύθυνση του ΤΔ θα πρέπει να ασκεί συστηματικά και μεθοδικά τον πρέποντα έλεγχο της διαχείρισης των κατασκευαστικών Συμβάσεων, ενεργώντας έγκαιρα προς τον ΣΕ.
- Όσον αφορά στο θέμα εγκυρότητας και ανάλυσης των εκτιμήσεων δαπάνης των διαγωνισμών που προκηρύσσονται από το Τμήμα, κρίνεται ως αναγκαία η διενέργεια σχετικού ελέγχου, από Ομάδα η οποία είτε θα διορίζεται από τη Διεύθυνση του ΤΔ, είτε κεντρικά από το αρμόδιο Υπουργείο, με κατάλληλα καταρτισμένους και έμπειρους λειτουργούς. Επίσης, το Τμήμα θα πρέπει να διασφαλίζει ότι οι ιδιώτες Σύμβουλοι παραδίδουν όλα τα παραδοτέα που καθορίζονται στη Σύμβαση, περιλαμβανομένων όλων των συνοδευτικών τεκμηρίων/αναλύσεων που απαιτούνται.
- Πριν την προκήρυξη οποιουδήποτε διαγωνισμού Έργου, το Τμήμα θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι δεν υπάρχουν σε εξέλιξη άλλες τυχόν αλληλένδετες ή αλληλοεπηρεαζόμενες Συμβάσεις που επηρεάζουν άμεσα το Έργο, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα.
Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας ΕΔΩ.