Έφτασε η ώρα των αποφάσεων στη Νομική Υπηρεσία ενώπιον της οποίας βρίσκεται εδώ και αρκετούς μήνες ο φάκελος της υπόθεσης του θανάτου του 24χρονου Κυριάκου Όξινου που έχασε τη ζωή του στις 24/1/2023 από αερόσακο takata.
Όπως πληροφορείται ο «Π», τις επόμενες ημέρες θα έχουμε εξελίξεις σε σχέση με την υπόθεση καθώς αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις ως προς τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών. Δηλαδή, κατά πόσο θα ασκηθούν ποινικές διώξεις και εάν ναι, εναντίον ποιων προσώπων, φυσικών και νομικών.
Νομικοί κύκλοι δεν αποκλείουν ποινικές διώξεις στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών ως η αρμόδια εποπτική Αρχή για το αδίκημα της Παραμέλησης Υπηρεσιακού Καθήκοντος (άρθρο 134 του Ποινικού Κώδικα) που ποινικοποιεί την εσκεμμένη παραμέληση καθήκοντος από δημόσιο λειτουργό. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο, «δημόσιος λειτουργός που εσκεμμένα παραμελεί την εκτέλεση καθήκοντος, το οποίο έχει σύμφωνα με το νόμο υποχρέωση να εκτελέσει, είναι ένοχος πλημμελήματος, νοουμένου ότι η εκτέλεση τέτοιου καθήκοντος δε θα επιφέρει μεγαλύτερο κίνδυνο από εκείνο τον οποίο θα αναμενόταν να αντιμετωπίσει άνθρωπος συνηθισμένου σθένους και ενεργητικότητας».
Θεωρείται, βέβαιο, ότι η υπόθεση θα προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον στην περίπτωση που η Νομική Υπηρεσία αποφασίσει να διώξει ποινικά για τον θάνατο του Κυριάκου Όξινου την κατασκευάστρια εταιρεία των οχημάτων BMW που εδρεύει στη Γερμανία. Το όχημα που οδηγούσε ο αδικοχαμένος Κυριάκος, μάρκας BMW, αγοράστηκε καινούργιο από τη γιαγιά του. Οι γονείς του Κυριάκου Όξινου κατέθεσαν στους ανακριτές - το δήλωσαν, άλλωστε, και ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής - ότι ουδέποτε ενημερώθηκαν ότι το όχημα που χρησιμοποιούσε ο Κυριάκος έφερε τους επικίνδυνους αερόσακους takata.
Συγκεκριμένα, η οικογένεια Όξινου υποστηρίζει ότι, η ανάκληση των αερόσακων του συγκεκριμένου μοντέλου οχήματος που οδηγούσε ο Κυριάκος εκδόθηκε το 2020 και μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 που ενεπλάκη σε τροχαίο ο Κυριάκος, δεν έτυχε καμίας ενημέρωσης ότι θα έπρεπε να αντικατασταθούν οι επικίνδυνοι αερόσακοι. Από το τροχαίο στο οποίο ενεπλάκη ο Κυριάκος στη λεωφόρο Γρίβα Διγενή στην Έγκωμη, άνοιξε ο ελαττωματικός αερόσακος takata εκτοξεύοντας μεταλλικά θραύσματα που προκάλεσαν τον θάνατό του. Σύμφωνα με το πόρισμα της Αστυνομίας, που εκδόθηκε εννέα μήνες μετά το μοιραίο, ο ελαττωματικός αερόσακος takata προκάλεσε τον θάνατο του Κυριάκου.
Η θέση της αντιπροσωπείας
Να σημειωθεί ότι ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τους φονικούς αερόσακους takata κατέθεσε ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Πηλακούτα, Λουκάς Χατζηβασιλείου. Όπως ήταν αναμενόμενο, ρωτήθηκε για τoν θάνατο του 24χρονου Κυριάκου Όξινου καθώς ο Όμιλος Πηλακούτα είναι, μεταξύ άλλων, ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος των καινούργιων οχημάτων μάρκας BMW στην Κύπρο. Ο κ. Χατζηβασιλείου κατέθεσε, μεταξύ άλλων, τα εξής όσον αφορά την υπόθεση:
1 Το όχημα BMW που χρησιμοποιούσε ο Κυριάκος Όξινος ήταν εγγεγραμμένο στη γιαγιά του, η οποία το αγόρασε καινούργιο από την αντιπροσωπεία το 1999. Περί τα τέλη του 2019, η κατασκευάστρια εταιρεία των BMW ενημέρωσε την αντιπροσωπεία στην Κύπρο για ανακλήσεις που αφορούσαν τους επικίνδυνους αερόσακους takata. Ο Όμιλος Πηλακούτα ενημέρωσε σχετικά το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και ζήτησε να του σταλούν επικαιροποιημένα τα στοιχεία των ιδιοκτητών των επηρεαζόμενων οχημάτων για να ενημερωθούν για τη σχετική ανάκληση με σκοπό την αντικατάσταση των προβληματικών αερόσακων το συντομότερο.
- Στα αρχεία του Ομίλου Πηλακούτα αλλά και του ΤΟΜ παρουσιαζόταν ως ιδιοκτήτρια του μοιραίου οχήματος η γιαγιά του Όξινου. Όπως κατέθεσε ενόρκως ο κ. Χατζηβασιλείου, ο Όμιλος Πηλακούτα απέστειλε επιστολή, τον Φεβρουάριο του 2020, στη γιαγιά του Όξινου, με την οποίαν ενημερωνόταν για τον προβληματικό αερόσακο που έφερε το όχημά της και καλείτο να προσέλθει στο γκαράζ της αντιπροσωπείας για την αντικατάστασή του.
- Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Ομίλου Πηλακούτα, επειδή δεν υπήρξε ανταπόκριση, λειτουργοί του Ομίλου τηλεφώνησαν δύο φορές στον αριθμό τηλεφώνου που είχαν στη διάθεσή τους αλλά δεν απάντησε κανείς τις κλήσεις. Λέχθηκε, επίσης, από τον κ. Χατζηβασιλείου ότι, η τελευταία φορά που το όχημα πέρασε από το γκαράζ της αντιπροσωπείας για σέρβις ήταν το 2011. «Αν τα σέρβις γίνονταν κοντά μας θα εντοπίζαμε την ανάκληση», ανέφερε ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής ο κ. Χατζηβασιλείου.
H αγωγή που έκλεισε εξωδικαστικά
Δέον να σημειωθεί, ότι η κατασκευάστρια εταιρεία BMW έχει, ήδη, παραδεχθεί ότι φέρει ευθύνη για τους αερόσακους takata καταβάλλοντας, μάλιστα, αποζημιώσεις σε Κύπριο τραυματία.
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της μαρτυρίας του στην Ερευνητική Επιτροπή, ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Πηλακούτα, Λουκάς Χατζηβασιλείου, ρωτήθηκε για τον σοβαρό τραυματισμό του Αλέξανδρου Λούγκου στις 30 Ιουλίου 2017 από αερόσακο takata. Το πρόσωπο του Αλέξανδρου παραμορφώθηκε από τα μεταλλικά αντικείμενα που εκτοξεύτηκαν από τον αερόσακο takata που έφερε το όχημά του. Μέχρι σήμερα υποβλήθηκε σε 22 χειρουργικές επεμβάσεις στο πρόσωπο.
Για τη συγκεκριμένη υπόθεση, ο κ. Χατζηβασιλείου ανέφερε τα εξής ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής:
- Το όχημα BMW που οδηγούσε ο Λούγκος ήταν εισαγόμενο από τρίτη χώρα. Δεν ήταν, δηλαδή, ευρωπαϊκού τύπου. Συνεπώς, η αντιπροσωπεία της BMW στην Κύπρο δεν ήταν σε θέση να γνωρίζει κατά πόσο εκκρεμούσε οποιαδήποτε ανάκληση, ούτε υπέχει οποιασδήποτε νομικής ευθύνης για το συγκεκριμένο όχημα που εισάχθηκε και πωλήθηκε στην Κύπρο από τρίτο πρόσωπο.
- Το ατύχημα με τον αερόσακο takata έγινε το 2017 ενώ η σχετική ανάκληση για το συγκεκριμένο μοντέλο BMW έγινε το 2019. Η οικογένεια του νεαρού κίνησε αστική αγωγή αξιώνοντας αποζημιώσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία BMW. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηβασιλείου, η αγωγή δεν εκδικάστηκε καθώς διευθετήθηκε εξωδικαστικά και αποσύρθηκε. Δηλαδή, καταβλήθηκαν χρηματικές αποζημιώσεις, το ύψος των οποίων δεν αποκάλυψε.
Ο θάνατος της Στυλιανής
Στο μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται η αστυνομική έρευνα που αφορά τον θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή από το Αυγόρου που ενεπλάκη σε τροχαίο στις 21 Οκτωβρίου 2024 στον δρόμο Αυγόρου-Φρενάρους. Η Στυλιανή οδηγούσε ένα Toyota Yaris που εισάχθηκε μεταχειρισμένο από την Ιαπωνία. Η νεκροψία κατέδειξε ότι ο θάνατός της επήλθε από αιμορραγικό σοκ συνέπεια ρήξης ανιούσας αορτής και πνεύμονα από μεταλλικά αντικείμενα που εκτοξεύτηκαν από ελαττωματικό αερόσακο takata. Το επίσημο πόρισμα αναμένεται να εκδοθεί προσεχώς.