Η νέα τουριστική ταυτότητα που έχει δημιουργήσει η Τουρκία για τα κατεχόμενα, η καμπάνια με σλόγκαν «Island Cyprus», επιχειρεί να κλέψει επισκέπτες από τις ελεύθερες περιοχές σε μια περίοδο που ο κυπριακός τουρισμός καταγράφει ρεκόρ. Η καμπάνια επαναλαμβάνει την ανεπιτυχή προσπάθεια τουριστικής τουρκοποίησης του Αιγαίου με το σήμα «TurkAegean», το οποίο μετά από προσφυγή της Ελλάδας ακυρώθηκε ως εμπορικό σήμα.
Η καμπάνια
Στην προσπάθειά της η Τουρκία να προωθήσει τη διεθνοποίηση των κατεχομένων -σε αγαστή συνεργασία με την ηγεσία των Τουρκοκυπρίων- λανσάρει την εκστρατεία Island Cyprus, δηλαδή Νήσος Κύπρος. Μέσα από την εν λόγω καμπάνια, επιχειρεί να αναδείξει τον πολιτιστικό πλούτο, τη φυσική ομορφιά, την κουζίνα της κατεχόμενης Κύπρου, χωρίς φυσικά να αναφέρεται πουθενά ότι πρόκειται για ένα μη αναγνωρισμένο κράτος και για παράνομα κατεχόμενο έδαφος.
Το τουριστικό brand παρουσιάστηκε στην Κωνσταντινούπολη και ο Τσεβντέντ Γιλμάζ -ο αντιπρόεδρος της Τουρκίας- τονίζει ότι μέσω αυτής θα ενισχυθεί ο τουριστικός κλάδος των κατεχομένων, με τη στήριξη φυσικά της ‘Αγκυρας.
«Τον περασμένο χρόνο η Τουρκία είχε έσοδα άνω των 61 δισ. δολαρίων από τον τουρισμό. Φιλοξενήσαμε πάνω από 62 εκατ. επισκέπτες στη χώρα μας. Το Σχέδιο Τουριστικής Ανάπτυξης της τδβκ και η καμπάνια Island Cyprus είναι σαφείς ενδείξεις του κοινού μας οράματος», υπογράμμισε ο Τούρκος αξιωματούχος. Ο κατοχικός ηγέτης, Ερσίν Τατάρ, ανέφερε από την πλευρά του ότι «οι πτήσεις έχουν αυξηθεί στις 600 μηνιαίως, με τους Τούρκους που φτάνουν στα κατεχόμενα να αγγίζουν το μισό εκατομμύριο». Αυτό αφενός «ανεβάζει» τα έσοδα του ψευδοκράτους και αφετέρου βοηθάει στο να εδραιωθεί η εικόνα μιας «κανονικότητας» στην περιοχή.
«Η Τουρκία κάνει τα πάντα προκειμένου να δώσει υπόσταση στο ψευδοκράτος και να το αναβαθμίσει ως ισότιμο της Κυπριακής Δημοκρατίας», εξηγεί στον «Π» ο Κωνσταντίνος Φίλης, διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων και καθηγητής του Αμερικανικού Κολεγίου Ελλάδος.
«Μετά το στραπάτσο», εξηγεί, «με την αναγνώριση της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της τελευταίας από τουρκογενείς χώρες της Κεντρικής Ασίας, η πίεση προς την κυβέρνηση Ερντογάν πολλαπλασιάστηκε και ήταν ένας από τους λόγους που επίσπευσε το ταξίδι του στα κατεχόμενα. Όσο πάντως και να το επιχειρεί, η Άγκυρα δεν μπορεί να πετύχει την κυρίαρχη ισότητα των Τουρκοκυπρίων», ανέφερε ο κ. Φίλης και προειδοποιεί ότι «θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για πρωτοβουλίες όπως το Island Cyprus ώστε να υπάρξει εξίσωση και εξομοίωση των δύο κοινοτήτων, μόνο που στην περίπτωση των Ελληνοκυπρίων πρόκειται για κρατική οντότητα και όχι κοινότητα. Είναι επίσης δεδομένη η εντατικοποίηση της διαφημιστικής καμπάνιας για την προβολή των ανερχόμενων τουριστικά κατεχομένων. Δεν θα πρέπει πάντως να αποκλείσουμε κάποια πρωτοβουλία της τουρκικής ηγεσίας για επίλυση του Κυπριακού στα μέτρα της, η οποία θα τεθεί υπ' όψιν του Αμερικανού Προέδρου (που αρέσκεται να ακούει προτάσεις «εκτός κουτιού») που θα του παρουσιαστεί ως μια πρωτοποριακή προσπάθεια να δοθεί τέλος σε μία παγωμένη διένεξη 51 ετών».
Προσπάθεια κανονικοποίησης
Με σκληρή γλώσσα αποδοκιμάζει την τουριστική καμπάνια της ‘Αγκυρας ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών της Ελλάδος, Αντρέας Λοβέρδος. Μιλώντας στον «Π», τονίζει ότι «η τουριστική καμπάνια που επιχειρεί να εξισώσει το ψευδοκράτος με ολόκληρη την Κύπρο δεν είναι απλώς αμφιλεγόμενη, είναι απαράδεκτη, ανιστόρητη, αδιανόητη. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε τη διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας και την κανονικοποίηση μιας παράνομης εισβολής και κατοχής. Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι το μόνο αναγνωρισμένο κράτος και κάθε απόπειρα εξίσωσης με το ψευδοκράτος αποτελεί ευθεία προσβολή του διεθνούς δικαίου. Η Ελλάδα, με σταθερότητα και νηφαλιότητα, πρέπει να αναδείξει το ζήτημα στα ευρωπαϊκά και διεθνή φόρα. Ο πατριωτισμός σήμερα δεν είναι ούτε κραυγές ούτε λαϊκισμός. Είναι η προσήλωση στις αρχές του δικαίου, της ελευθερίας και της εθνικής αξιοπρέπειας. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε η λήθη να γίνει σύμμαχος του αναθεωρητισμού. Η Κύπρος είναι ευρωπαϊκό έδαφος και αξίζει τον σεβασμό όλων», αναφέρει.
Υποτονικές αντιδράσεις
«Η τουριστική καμπάνια με το εξωφρενικό σλόγκαν Island Cyprus έχει γεωπολιτικές και νομικές διαστάσεις», σημειώνει, από την πλευρά του, στον «Π» ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην υφυπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, Γιάννης Βαληνάκης. «Γεωπολιτικά», εξηγεί, «η Τουρκία παραπέμπει έμμεσα στη διεκδίκηση ολόκληρου του νησιού και όχι απλά του κατεχόμενου μέρους της. Συνάδει δε και με άλλες αντίστοιχες κινήσεις που παραπέμπουν σε διαφόρων ειδών διεκδικήσεις και επί του ελεύθερου τμήματος της Κύπρου, όπως π.χ. της αλλαγής της "τδβκ" σε "τδκ" ("τουρκική δημοκρατία Κύπρου"). Ως προς τη νομική διάσταση θεωρώ ότι υπάρχουν εργαλεία από πλευράς εμπορικού δικαίου και προσωπικών κυρώσεων που θα έπρεπε άμεσα να εξεταστούν κατά προσώπων και εμπλεκομένων σε αυτή την καμπάνια αλλά και διεθνών φορέων και οργανισμών. Εν όψει όλων αυτών θεωρώ τις δικές μας αλλά και τις διεθνείς αντιδράσεις υποτονικές».