Τι σημαίνουν η Γλώσσα και η Ιστορία για την Παιδεία

ΑΝΔΡΕΑΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ

Header Image

Στο σημερινό κείμενό μου επαναλαμβάνω με τον πιο έντονο τρόπο τη ζωτικής σημασίας ανάγκη ώστε η Γλώσσα και η Ιστορία (Ιστορική Μνήμη), που είναι βασικοί συντελεστές της κριτικής σκέψης, να καταστούν, μεταξύ άλλων, βασικοί πυλώνες της Παιδείας στον τόπο μας. Μέσω της Παιδείας και του εκπαιδευτικού συστήματος, αναμένεται τα παιδιά και οι νέοι να μορφώνονται ώστε να αγαπούν τη γλώσσα τους, να θέλουν να τη μάθουν καλύτερα, να μιλούν και να γράφουν εύγλωττα και παραστατικά. Είναι διαχρονικά και πιο πολύ σήμερα σημαντικό, σε μια εποχή λεξιπενίας και συνθηματολαγνείας, τα παιδιά και οι νέοι μας να εκφράζονται και να επαναβεβαιώνουν την αξία της λέξης για το νόημα, την αξία του λόγου για τη ζωή μας, για μια ζωή με νόημα.

Ο νέος σήμερα, δυστυχώς, δεν έχει πρόσφορες αφορμές να σκεφτεί τόσα και τόσο σημαντικά όσα μπορεί να του προσφέρει η ανάγνωση βιβλίων, μελετών και συγγραμμάτων. Γιατί η επαφή των μαθητών με την κλασική, τη νεοελληνική αλλά και την παγκόσμια γραμματεία είναι αποσπασματική και εξαιρετικά περιορισμένη μέχρι ανύπαρκτη. Ολοκληρωμένες εντυπώσεις έχουν οι νέοι μας, γενικά, από ρηχά ηλεκτρονικά, στην πλειονότητά τους, ιδιοσκευάσματα, που προορίζονται να καλύψουν τον χρόνο αλλά όχι τις ανάγκες τους για σκέψη, έκφραση και μάθηση πώς να μαθαίνουν.

Όσον αφορά τον άλλο βασικό πυλώνα της Παιδείας που ανέφερα, την Ιστορία (Ιστορική Μνήμη), πέραν της γλωσσικής επάρκειας, η ιστορική γνώση και μνήμη έχουν τεράστια σημασία. Σε μια περίοδο που ευρύτερα παραβλέπεται έντονα η παιδαγωγική της αξία, και αισθανόμαστε κι εμείς, οι ανεπίστρεπτα σημαδεμένοι από την Ιστορία, ότι ξεθωριάζουν οι μνήμες του παρελθόντος που μας ανέθρεψε, η ιστορική μνήμη προκαλεί αν όχι τη συγκίνηση, την ανησυχία μας τουλάχιστον, μήπως κάτι μας διαφεύγει, μήπως κάτι εκκρεμεί αδικαίωτο, μήπως κάτι αιωρείται, για λίγο ακόμα, από το παρελθόν προς το παρόν μας. Και μόλις που προλαβαίνουμε να το δούμε, για να μάθουμε τώρα ό,τι αργότερα θα έχει χαθεί διά παντός. Η συστηματική διδασκαλία και μελέτη της Ιστορίας εμπεριέχει σελίδες της Ιστορίας που άλλοτε μας κάνουν περήφανους και άλλοτε μας «ντροπιάζουν» και που θα θέλαμε να ξεχάσουμε  αλλά που είναι τυπωμένες με στοιχεία έντονα, που πληγώνουν την όραση και την περηφάνια μας. Και που δεν θέλουμε, είμαι σίγουρος, τα παιδιά μας να κάνουν τέτοια σφάλματα που φαίνεται να είναι ενδημικά διαχρονικά, δυστυχώς, στη φυλή μας.

*Καθηγητή-ανθρωπολόγου στο Philips University, πρώην πρύτανη

 

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play