O Δρ. Γρηγόρη Μακρίδη, πρόεδρος της Κυπριακής Μαθηματικής Εταιρείας παραχώρησε συνέντευξη στο politis.com.cy για το έργο STEAME, το οποίο δημιούργησε τον σχεδιασμό για την ανάπτυξη των σχολείων του μέλλοντος, που αφορούν τις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική, τις τέχνες, τα μαθηματικά και την επιχειρηματικότητα. Όπως αναφέρει ο κ. Μακρίδης, το έργο «έτρεχε» εδώ και δύο χρόνια και ολοκληρώθηκε τέλος Δεκεμβρίου.
Τι είναι το STEAME;
Ο STEM Education (Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης, Τεχνολογίας & Μαθηματικών), αναπτύσσει ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα ετήσιας διάρκειας για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο στηρίζεται σε προγράμματα κάποιων από τα εγκυρότερα πανεπιστήμια του κόσμου. Το STEAME αποτελείται από ενότητες εκπαίδευσης και ειδικοτήτων, οι οποίες μπήκαν σε προτεραιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για χρηματοδότηση γιατί θεωρούνται τα θέματα και οι ειδικότητες οι οποίες θα χτίσουν το μέλλον με την έννοια της καινοτομίας, της δημιουργικότητας και των νέων τεχνολογιών.
Μπορεί να υπάρξει μια θεσμική αλλαγή στη μάθηση;
Μέχρι τώρα ο εκπαιδευτικός διδάσκει και οι μαθητές αντιγράφουν ότι υπάρχει στον πίνακα, δημιουργώντας ένα παθητικό τρόπο μάθησης. Τα σχολεία STEAME, ως σχολεία του μέλλοντος, στοχεύουν σε μια θεσμική αλλαγή των σχολείων και συγκεκριμένα στον μετασχηματισμό της γνώσης σε ικανότητες και δεξιότητες μέσα από νέες δομές, υποδομές και δραστηριότητες που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας. H αλλαγή δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη, δεν είναι εύκολη, αλλά προς εκεί οδεύουν τα πράγματα. Κάποια μέρα θα γίνει αυτή η αλλαγή είτε μας αρέσει είτε όχι, μας λέει. Οι χώρες που θα κινηθούν πιο γρήγορα, θα είναι και οι χώρες που θα πετύχουν στην ανάπτυξη της τεχνολογίας, θα γίνουν πλουσιότερες και θα προσφέρουν καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες τους.
Με ποια φόρμουλα λειτουργούν αυτά τα σχολεία;
Πρόκειται για ανοιχτούς χώρους όπου οι μαθητές θα δουλεύουν πάνω σε projects, τα οποία θα υποστηρίζονται από τους εκπαιδευτικούς τους, αναπτύσσοντας τη δημιουργική μάθηση και την έρευνα. Η μάθηση θα είναι ψηφιακή και θα δημιουργηθεί από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μέσα από ειδικά βίντεο, τριών ταχυτήτων (15 λεπτών,30 λεπτών και 45 λεπτών). Ο κάθε μαθητής ανάλογα με τις ικανότητές του θα παρακολουθεί το βίντεο. Το θετικό είναι ότι μπορούν να παίξουν σε επανάληψη, όποια ώρα χρειαστεί ο μαθητής, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι, ώστε να δουλέψει πάνω στην εργασία που του ανατέθηκε.
Ποια τα οφέλη για τα παιδιά;
Μέσα από πολλές έρευνες τη ΕΕ , αποδεικνύεται ότι τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν τις ικανότητες και δεξιότητες που χρειάζονται, ώστε να έχουν τα εφόδια για το μέλλον τους. Οι μαθητές θα πρέπει να εκπαιδευτούν ώστε να αντιληφθούν ότι η δική τους ευημερία εξαρτάται από την ποιότητα του πλανήτη. Η όποια εκπαίδευσή τους θα πρέπει να περιλαμβάνει και την εκπαίδευση σε θέματα όπως: την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, τη διατήρηση της εναπομένουσας βιοποικιλότητας, την προστασία και την πρόσβαση σε πηγές νερού κ.α. Οι μαθητές πρέπει να μπορούν να αντιμετωπίζουν τέτοια θέματα – προκλήσεις τα οποία όμως έχουν περιβαλλοντικές, κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές επιδράσεις. Ένα έθνος με βαθιές γνώσεις όχι μόνο διαβάζει, αλλά υπολογίζει, εξετάζει και καινοτομεί.
Υπάρχουν τέτοια σχολεία στην Κύπρο;
Ακόμη δεν υπάρχουν σχολεία, αλλά έχουμε δράσεις τόσο στο Δημοτικό όσο και στη Μέση εκπαίδευση και είναι κυρίως πιλοτικά. Στόχος είναι να ξεφύγουμε από την παραδοσιακή διδασκαλία και να μεταπηδήσουν με σε μία νέου είδους μάθηση. Ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια στην Κύπρο και ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο. Μέσα από τα προγράμματα, έχει δημιουργηθεί το προζύμι, ώστε να ξεφύγουμε από την παραδοσιακή μετωπική διδασκαλία και να μεταβούμε σε ένα νέου είδους μάθησης.
Σχεδιάζοντας τα σχολεία του αύριο - Ο Δρ Γρηγόρης Μακρίδης στο politis.com.cy

O Δρ. Γρηγόρη Μακρίδη, πρόεδρος της Κυπριακής Μαθηματικής Εταιρείας παραχώρησε συνέντευξη στο politis.com.cy για το έργο STEAME.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.