Μετά την καθυστέρηση εφτά χρόνων, καθώς η σχετική νομοθεσία ψηφίστηκε τον Μάιο του 2018, «μπαίνει το νερό στο αυλάκι» για την ίδρυση και λειτουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Παραβατών Οδηγών σε Λευκωσία και Λεμεσό, καθώς η διαδικασία του σχετικού διαγωνισμού βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, έχουν δοθεί οι διευκρινίσεις στους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς και μέχρι την προσεχή Παρασκευή, 28 Μαρτίου, ολοκληρώνεται –μετά από παράταση 14 ημερών ώστε να υποβάλουν αίτηση ενδιαφέροντος μεγαλύτερος αριθμός προσφοροδοτών- η διαδικασία των προσφορών. Σύμφωνα με πληροφόρηση, η Αναθέτουσα Αρχή, που είναι το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, σκοπεύει να προχωρήσει στην κατακύρωση της προσφοράς τον Ιούνιο. Νοουμένου ότι δεν θα γίνουν ενστάσεις στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και, με βαση τους όρους της προσφοράς, θα δοθεί ένα διάστημα τριών μηνών στον επιτυχόντα προσφοροδότη για να προετοιμαστεί, το Υπουργείο εκτιμά ότι η Σχολή θα μπορέσει να ανοίξει τις πόρτες της και να λειτουργήσει τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Δύο κατηγορίες «φοιτητών»
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, θα «φοιτούν» δύο κατηγορίες ατόμων, υποχρεωτικά και εθελοντικά. Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται αυτοί που θα υποχρεώνονται από το δικαστήριο ή επειδή τους έχει επιβληθεί ποινή στέρησης άδειας οδήγησης για χρονική περίοδο από τρεις μήνες και άνω ή έχουν συμπληρώσει 16 βαθμούς ποινής ή περισσότερους και εντός ενός έτους από την ημερομηνία της προηγούμενης συμπλήρωσης ή υπέρβασης του ανώτατου ορίου βαθμών ποινής έχουν συμπληρώσει εκ νέου 16 βαθμούς. Η δεύτερη κατηγορία, αφορά όσους θα επιλέξουν να συμμετάσχουν στα μαθηματα αυτόβουλα, λόγω μεγάλου αριθμού βαθμών ποινής, συγκεκριμένα 10 και άνω, ώστε ένας αριθμός να μειωθεί. Στην πρώτη περίπτωση η «φοίτηση» θα είναι δωρεάν, ενώ στη δεύτερη ο ενδιαφερόμενος θα καταβάλει το αντίτιμο.
«Αχρείαστη αύξηση»
Υπενθυμίζεται ότι η Βουλή προχώρησε τον περασμένο Οκτώβριο στην αναθεώρηση του νόμου για τους βαθμούς ποινής, ώστε από την 1η Φεβρουαρίου, οι 12 βαθμοί που προβλεπόταν κάποιος να κινδυνεύει να χάσει την άδεια οδήγησης και να είναι υποψήφιος «μαθητής» στη Σχολή, να αυξηθούν στους 16. Σε δηλώσεις του στον «Π», ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής και βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, σχολίασε ότι αν η Σχολή λειτουργούσε από τότε που ψηφίστηκε η νομοθεσία (2018), θα ήταν αχρείαστη η αύξηση από 12 σε 16 των βαθμών ποινής. Σημειώνοντας ότι ορθά ψηφίστηκε η πρόταση νόμου, καθώς το όριο των 12 βαθμών τέθηκε όταν δεν υπήρχαν οι κάμερες φωτοεπισήμανσης, λόγω των οποίων επιβάλλονται σήμερα στους οδηγούς βαθμοί ποινής με το παραμικρό παράπτωμα, ο κ. Μουσιούττας τόνισε ότι αν υπήρχε η Σχολή, θα μπορούσε κάποιος να αποταθεί σε αυτή οικειοθελώς, χωρίς, λόγω των παρανομιών που έκανε, να έφτανε στο όριο των 12 βαθμών και να κινδύνευε να χάσει προσωρινά την άδεια κυκλοφορίας. Πρόσθεσε ότι στο προσεχές διάστημα η Επιτροπή Μεταφορών θα επαναφέρει το θέμα της εισαγωγής μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής και στα σχολεία.
Η προσφορά για εξεύρεση του ιδιώτη ανάδοχου που θα αναλάβει την ίδρυση και λειτουργία της Σχολής έχει εκτιμώμενο κόστος τις €890.000, που μαζί με το ΦΠΑ θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Ήδη στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Δικαιοσύνης έχει περιληφθεί κονδύλι ύψους €400.000 για το έτος 2025, με σκοπό την αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα για τη σύσταση και λειτουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Οδηγών.
Αρμοδιότητες και ευθύνες
Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, ο ανάδοχος θα διοργανώνει εξειδικευμένες σειρές μαθημάτων και κατά περίπτωση εξετάσεις ή πρακτικές εφαρμογές. Ειδικότερα η Σχολή θα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες και ευθύνες:
1. Τη διενέργεια εξειδικευμένων σειρών μαθημάτων για παραβάτες οδηγούς, ανάλογα με τα αδικήματα που έχουν διαπράξει, σύμφωνα με τις γνωστοποιήσεις του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως. Οι ενότητες και το περιεχόμενο κάθε εξειδικευμένης σειράς μαθημάτων καταρτίζονται από τον Ανάδοχο και θα εγκρίνονται από την Αναθέτουσα Αρχή και το περιεχόμενο τους θα δημιουργείται στη βάση των οδηγιών/κατευθυντήριων γραμμών του Συντονιστή ή/και της ομάδας έργου της Αναθέτουσας Αρχής.
2. Τη διεξαγωγή ανάλογων εξετάσεων και πρακτικής άσκησης μετά την ολοκλήρωση της παρακολούθησης των μαθημάτων.
3. Την έκδοση βεβαιώσεων επιτυχούς παρακολούθησης στους επιτυχόντες στις εξετάσεις.
4. Την ενημέρωση του Αναδόχου και της Αστυνομίας και του σχετικού ηλεκτρονικού συστήματος της Αναθέτουσας Αρχής για την έκδοση βεβαίωσης επιτυχούς παρακολούθησης στα πρόσωπα τα οποία παρέπεμψαν στη Σχολή, καθώς τη μη παρακολούθηση ή ολοκλήρωση των εξειδικευμένων μαθημάτων από τα πρόσωπα που έχουν υποχρέωση για παρακολούθηση.
5. Τη συνεργασία και επικοινωνία με φορείς, οργανισμούς και εκπαιδευτικά ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης τόσο στο εσωτερικό (εθνικό επίπεδο) όσο και στο εξωτερικό (ευρωπαϊκό & διεθνές επίπεδο) για την προώθηση της έρευνας και ανάπτυξη σύγχρονων εξειδικευμένων εκπαιδευτικών σειρών, της ανταλλαγής εμπειριών και υιοθέτησης καλών πρακτικών, με βάση επιστημονικά δεδομένα.
6. Το συντονισμό των προσφερόμενων μαθημάτων και την πρόσληψη του ακαδημαϊκού/ διδακτικού προσωπικού.
7. Την αξιολόγηση και παρακολούθηση της επίδρασης των προγραμμάτων που θα εφαρμόζονται, με σκοπό τη βελτίωση και αναβάθμιση του προγράμματος εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση την αποτελεσματικότητα της Σχολής.
8. Την τήρηση στατιστικών δεδομένων.