Ελάχιστα παράπονα -συγκεκριμένα μόλις τέσσερα-, έλαβε ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών [ΚΣΚ], κατά την διάρκεια των εκπτώσεων που άρχισαν μετά το πέρας τον Θεοφανίων. Οι καταγγελίες, ανέφερε στο politis.com.cy η νομική λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρίστου, έχουν σχέση με την πολιτική επιστροφών που ακολουθούν οι επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα η αγορά προϊόντων πριν από τις εκπτώσεις και επιστροφή τους κατά την περίοδο έναρξης των εκπτώσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, διαφορετική ήταν η εικόνα την περίοδο των εκπτώσεων του Black Friday, όπου ο αριθμός καταγγελιών ανήλθε στις 24. Ωστόσο η κα Χρίστου δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να αλλάξουν οι αριθμοί κατά τις χειμερινές εκπτώσεις, που ολοκληρώνονται τέλος Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου.
Σημαντικό κατά την ίδια είναι και πόσοι καταναλωτές επικοινωνούν με τον ΚΣΚ, ενώ πρόσθεσε ότι καταγγελίες δέχεται και το Υπουργείο Εμπορίου.
Συγκεκριμένα, ο ΚΣΚ δέχθηκε παράπονα την περίοδο των εκπτώσεων του Black Friday που έχουν επιλυθεί και αφορούσαν:
- μη παραλαβή προϊόντων που αγοράστηκαν από αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες με υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.
- Παράπονα σε σχέση με την πολιτική επιστροφών που ακολουθούν οι επιχειρήσεις, πχ. αγορά προϊόντων πριν από τις εκπτώσεις και επιστροφή τους κατά την περίοδο έναρξης των εκπτώσεων, όπου οι καταναλωτές αναγκάστηκαν να δεχτούν να λάβουν ως αποζημίωση την τρέχουσα μειωμένη τιμή του προϊόντος.
- Μη παράδοση στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων.
- Διαφορά στην τιμή στο ράφι από την τιμή στο ταμείο.
- Εικονικές/παραπλανητικές εκπτώσεις που έφταναν μέχρι και το 75%, ενώ η επιχείρηση στην πραγματικότητα δεν διέθετε προϊόντα με τέτοιο υψηλό ποσοστό έκπτωσης.
Όσον αφορά το Black Friday, πέραν από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, υπήρχαν καταγγελίες από καταναλωτές ότι αγόρασαν προιόντα από αμφιβόλου νομιμότητας ιστοσελίδες ή εικονικές εταιρείας, δηλαδή εταιρείες «φάντασμα». Να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο των εορτών, ο Σύνδεσμος δέχθηκε οκτώ καταγγελίες.
Ακαθόριστες περίοδοι εκπτώσεων - Μόνο εμείς και η Μάλτα
Από την πλευρά του, ο γγ της Παγκύπριας Οργάνωσης Βιοτεχνών Επαγγελματιών Καταστηματαρχών [ΠΟΒΕΚ], Στέφανος Κουρσάρης, ανέφερε στην ιστοσελίδα μας, ότι εδώ και καιρό δεν ισχύει η νομοθεσία αναφορικά με τις εκπτώσεις και τις περιόδους που αυτές θα έπρεπε να καθορίζονται. «Οι εκπτώσεις όπως τις ξέραμε, έχουν τελειώσει», δήλωσε ο κ. Κουρσάρης, ο οποίος τόνισε πως όποιος θέλει, όποτε θέλει μπορεί να εξαγγείλει εκπτώσεις.
«Από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ τα 19 έχουν συγκεκριμένη περίοδο ξεπουλημάτων, έξι έχουν νομοθεσία που καθορίζει κάποιους κανόνες, ενώ μόνο εμείς και η Μάλτα δεν έχουμε συγκεκριμένη καθορισμένη περίοδο», εξήγησε ο γγ της ΠΟΒΕΚ. Αντί να καταργηθεί ο νόμος, έπρεπε να εκσυγχρονιστεί, τόνισε ο κ. Κουρσάρης, ο οποίος δήλωσε πως εκείνο που ζητά η ΠΟΒΕΚ, από το Υπουργείο Εμπορίου είναι να καθοριστούν περίοδοι εκπτώσεων, ακόμη και πάνω από δύο ή τρεις.
Σχετικά με την κίνηση στα καταστήματα, ο κ. Κουρσάρης δήλωσε πως άρχισανδειλά – δειλά τις εκπτώσεις μετά τα Θεοφάνια και ναι, υπάρχουν ευκαιρίες, ωστόσο πρέπει να γίνονται έλεγχοι στο παζάρι από τους αρμόδιους.