Προκαταρκτική έκθεση δείχνει σύγχυση στο πιλοτήριο λίγο πριν τη συντριβή του μοιραίου αεροπλάνου της Air India που συνετρίβη προκαλώντας τον θάνατο 260 ανθρώπων τον προηγούμενο μήνα, αφού οι διακόπτες καυσίμου κατέβηκαν σχεδόν ταυτόχρονα, αφήνοντας τους κινητήρες χωρίς καύσιμο.
Το Boeing 787 Dreamliner που κατευθυνόταν προς το Λονδίνο από το Αχμενταμπάντ της Ινδίας άρχισε να χάνει ώση και να πέφτει λίγο μετά την απογείωσή του, σύμφωνα με την έκθεση πάνω στο φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα της δεκαετίας, η οποία δημοσιεύτηκε το Σάββατο από τους Ινδούς ερευνητές. Η έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας (ΑΑΙΒ) προκαλεί νέα ερωτήματα σχετικά με τη θέση στην οποία βρέθηκαν οι διακόπτες.
Σχεδόν αμέσως μετά την απογείωση του αεροπλάνου, υλικό από κάμερες δείχνει να τίθεται σε λειτουργία μια εφεδρική πηγή ενέργειας (ram air turbine), κάτι που υποδεικνύει απώλεια ενέργειας στους κινητήρες. Τις τελευταίες στιγμές της πτήσης ο ένας πιλότος ακούγεται να ρωτά τον άλλον γιατί διέκοψε το καύσιμο, με τον άλλον να απαντά ότι δεν το έκανε, σύμφωνα με την έκθεση. Δεν διευκρινίζεται ποια ήταν αυτά που είπε ο κυβερνήτης και ποια ο συγκυβερνήτης, ούτε ποιος έστειλε το σήμα κινδύνου λίγο πριν τη συντριβή.
Κυβερνήτης ήταν ο Σουμίτ Σαμπαχαρβάλ, 56 ετών, με 15.638 ώρες πτήσης και, σύμφωνα με την ινδική κυβέρνηση, εκπαιδευτής στην Air India. Συγκυβερνήτης ήταν ο Κλάιβ Κούντερ, 32 ετών, με 3.403 ώρες πτήσης.
Οι διακόπτες κατέβηκαν σχεδόν ταυτόχρονα αμέσως μετά την απογείωση. Η έκθεση δεν λέει πώς μπορεί να πέρασαν στη συγκεκριμένη θέση κατά την πτήση.
Ειδικοί έχουν πει πως κανονικά ένας πιλότος δεν θα μπορούσε να κατεβάσει κατά λάθος τους διακόπτες. «Αν κινήθηκαν λόγω πιλότου, γιατί;» ρωτά ο Αμερικανός ειδικός ασφαλείας πτήσεων Άντονι Μπρίκχαουζ.
Οι διακόπτες κατέβηκαν με διαφορά ενός δευτερολέπτου, σύμφωνα με την έκθεση- περίπου ο χρόνος που θα έπαιρνε για να κατεβεί πρώτα ο ένας και μετά ο άλλος, σύμφωνα με τον Αμερικανό ειδικό Τζον Νανς. Πρόσθεσε ότι ένας πιλότος κανονικά δεν θα κατέβαζε ποτέ τους διακόπτες εν πτήσει, ειδικά καθώς το αεροπλάνο έπαιρνε ύψος. Όταν κατεβαίνει ο διακόπτης, σχεδόν αμέσως αποκόπτονται οι μηχανές, και συνήθως χρησιμοποιείται για την απενεργοποίησή τους αφού ένα αεροπλάνο έχει φτάσει στην πύλη του αεροδρομίου και σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, όπως φωτιά στον κινητήρα. Η έκθεση δεν υποδεικνύει κάποια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης που απαιτούσε διακοπή τους.
Στον χώρο της συντριβής και οι δύο διακόπτες βρέθηκαν σε θέση «run» και είχαν υπάρξει ενδείξεις πως οι κινητήρες άνοιξαν ξανά πριν τη συντριβή, σύμφωνα με την έκθεση.
Οι δύο πιλότοι
Όπως προαναφέρθηκε, ο 56χρονος κυβερνήτης, Σουμίτ Σαμπχαρβάλ, είχε άδεια που ήταν έγκυρη ως τις 14 Μαΐου 2026. Είχε πιστοποιηθεί για κυβερνήτης σε διάφορους τύπους αεροπλάνων, περιλαμβανομένων των Boeing 787 και 777 και του Airbus A310. Από τις 15.638 ώρες πτήσης του, οι 8.596 ήταν στο Boeing 787. Είχε καλέσει την οικογένειά του από το αεροδρόμιο, διαβεβαιώνοντας πως θα τους έπαιρνε ξανά τηλέφωνο μετά την προσγείωση στο Λονδίνο, σύμφωνα με τους Times of India. Ένας πιλότος που είχε μια σύντομη επαφή μαζί του είπε στο Reuters πως ήταν «τζέντλεμαν».
Ο 32χρονος συγκυβερνήτης, Κλάιβ Κούντερ, είχε άδεια που είχε εκδοθεί το 2020 και ήταν έγκυρη ως τις 26 Σεπτεμβρίου 2025. Είχε πιστοποιηθεί για πτήσεις με Cessna 172 και Piper PA-34 Seneca ως κυβερνήτης και ως συγκυβερνήτης σε Airbus A320 και Boeing 787. Είχε 3.403 ώρες πτήσης, εκ των οοίων οι 1.128 ήταν ως συγκυβερνήτης σε 787. Λάτρευε τις πτήσεις από μικρός και το 2012 άρχισε να εργάζεται ως πιλότος, μετέδωσαν ινδικά ΜΜΕ, επικαλούμενα τους συγγενείς του. Άρχισε να δουλεύει στην Air India το 2017.
Με πληροφορίες από Reuters/huffingtonpost