Η εισήγηση του Υπουργού Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, πριν από ένα χρόνο για την σταδιακή αντικατάσταση των κρατικών λιμουζίνων μεγάλου κυβισμού με οχήματα μικρότερου κυβισμού που να είναι φιλικά προς το περιβάλλον άρχισε να μετουσιώνεται σε πράξη. Την περασμένη εβδομάδα, το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών παρέλαβε από την εταιρεία CTC Automotive Ltd συνολικά 24 ηλεκτρικά οχήματα τύπου σαλούν μάρκας Hyundai Ioniq 6 (βλέπε φώτο), τα οποία, τα τελευταία 24ωρα άρχισε να τα διαθέτει σε κρατικούς αξιωματούχους για χρήση στους οποίους περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι υπουργοί και οι υφυπουργοί. Ηλεκτρικό όχημα θα παραχωρηθεί και στην Πρόεδρο της Βουλής. Τα οχήματα αγοράστηκαν κατόπιν δημόσιου διαγωνισμού για το ποσό του €1.224.159.
Παράλληλα, το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών δρομολογεί την εγκατάσταση φορτιστών στα υπουργεία και στα υφυπουργεία για να φορτίζονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα από τους αστυνομικούς – οδηγούς των αξιωματούχων. Αυτό θα πρέπει να γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες καθώς τα οχήματα ναι μεν παραδόθηκαν με τις μπαταρίες πλήρως φορτισμένες αλλά κυκλοφορούν εδώ και μερικά 24ωρα και σύντομα θα χρειαστούν επαναφόρτιση.
Τα 35 Volvo που δεν παραλήφθηκαν
Παραμονές της εκπνοής της θητείας της κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη, κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός που προκήρυξε το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών για την αγορά 35 καινούργιων υβριδικών λιμουζίνων. Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε στην CTC Automotive Ltd που εισάγει και τα Volvo στην Κύπρο και συγκεκριμένα το μοντέλο S90 με υβριδικό κινητήρα. Με την αλλαγή της κυβέρνησης, ο νέος Υπουργός Μεταφορών κ. Αλέξης Βαφεάδης βρήκε στο γραφείο του τη συμφωνία για την αγορά των καινούργιων λιμουζίνων. Παράλληλα, ο συνάδελφος του Μάκης Κεραυνός διαβίβασε αίτημα στη Βουλή για αποδέσμευση ποσού ύψους €1,8 εκατ. για την αγορά των καινούργιων υβριδικών λιμουζίνων. Ο ντόρος που προκλήθηκε από τη δημοσιοποίηση του θέματος από τον «Π», έβαλε σε δεύτερες σκέψεις τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη και μετά τις διαβεβαιώσεις που έλαβε από το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας, που είναι η αρμόδια Αρχή των δημόσιων συμβάσεων, ότι η ακύρωση του εν λόγω διαγωνισμού είναι συμβατή με την κείμενη νομοθεσία και ότι δεν προκύπτει θέμα καταβολής αποζημιώσεων στην εταιρεία που εισάγει τα Volvo στην Κύπρο, άναψε το πράσινο φως στον κ. Βαφεάδη για την ακύρωση του διαγωνισμού. Παράλληλα, το Υπουργικό Συμβούλιο σε συνεδρία του στις 8/6/2023 υιοθέτησε την εισήγηση που έθεσε ενώπιον του σώματος ο κ. Βαφεάδης για την προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων για χρήση από αξιωματούχους με προδιαγραφές που παραπέμπουν σε οχήματα που χρησιμοποιούνται από το ευρύ κοινό.
Ποιοι αξιωματούχοι δικαιούνται όχημα επί 24ωρου βάσεως
Ο νόμος που περιόρισε κατά πολύ τους δικαιούχους χρήσης κρατικής λιμουζίνας επί 24ωρου βάσεως τέθηκε σε εφαρμογή την 1/1/2016 με στόχο τη μείωση του τεράστιου κόστους που επωμιζόταν ετησίως το κράτος εξαιτίας της αλόγιστης χρήσης των κρατικών λιμουζίνων που γινόταν από αξιωματούχους πάνω στις πλάτες του φορολογούμενου πολίτη. Είχαν στη διάθεση τους τις λιμουζίνες επί 24ωρου βάσεως, με δωρεάν καύσιμα, με πληρωμένα τα έξοδα συντήρησης ακόμη και τα έξοδα καθαριότητας (πλύσιμο).
Με την εφαρμογή της νομοθεσίας, το δικαίωμα της χρήσης κρατικής λιμουζίνας για αποκλειστική χρήση, δηλαδή, επί 24ώρου βάσεως περιορίστηκε στους ακόλουθους αξιωματούχους: Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Πρόεδρο της Βουλής, Πρόεδρο του Ανώτατου Δικαστηρίου, Γενικό και Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα, Γενικό Ελεγκτή, πρώην Προέδρους της Δημοκρατίας και της Βουλής νοουμένου ότι έχουν υπηρετήσει στο αξίωμα για περίοδο 30 μηνών και άνω, τους Υπουργούς, τους Υφυπουργούς, Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Αρχηγό Αστυνομίας, Αρχηγό ΓΕΕΦ, Προϊστάμενο της Κυπριακής Υπηρεσίας Πληροφοριών και σύζυγο Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Όλοι οι υπόλοιποι αξιωματούχοι δικαιούνται χρήση κρατικής λιμουζίνας μόνο για υπηρεσιακούς σκοπούς περιλαμβανομένων κοινωνικών και υπηρεσιακών υποχρεώσεων που απορρέουν από τη φύση των καθηκόντων τους εντός και εκτός του κανονικού ωραρίου.
Στον νόμο καθορίζεται ρητά ότι, η μετάβαση από τον τόπο διαμονής στον τόπο εργασίας δεν αποτελεί υπηρεσιακή μετάβαση και ως εκ τούτου, δεν εμπίπτει στους υπηρεσιακούς σκοπούς για τους οποίους δύναται να γίνεται χρήση της κρατικής λιμουζίνας.