Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής οδηγείται αύριο το νομοσχέδιο «Ο περί Προϋπολογισμού του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης του 2025 Νόμος του 2025» για αποζημίωση των κουρεμένων καταθετών και κατόχων αξιογράφων ενώ οι βουλευτές αναμένεται να ψηφίσουν και την πρόταση νόμου της επιτροπής νομικών για τους εγκλωβισμένους αγοραστές ακινήτων.
Νομοσχέδιο για κουρεμένους
Όπως αναφέρεται στην έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, σκοπός του νόμου που προτείνεται είναι η έγκριση του προϋπολογισμού του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο αυτού ποσού ύψους €100.005.010 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με τα κατατεθέντα στοιχεία και τα όσα δήλωσε ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, ο προϋπολογισμός του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης για το 2025 είναι ελλειμματικός, αφού προβλέπει έσοδα ύψους €50.000.020, τα οποία θα προέλθουν από κυβερνητική χορηγία, και δαπάνες ύψους €100.005.010. Σημειώνεται ότι το ταμείο κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024 είχε αποθεματικό ύψους €210.460.019.
Στο πλαίσιο της συζήτησης του υπό αναφορά προϋπολογισμού ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ενημέρωσε την επιτροπή ότι το Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης ιδρύθηκε με τον περί Ίδρυσης Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης Νόμο το 2013, με σκοπό να συνδράμει στην αναπλήρωση απωλειών που υπέστησαν πρόσωπα κατά την περίοδο εφαρμογής μέτρων εξυγίανσης στα δύο συστημικά τραπεζικά ιδρύματα στη Δημοκρατία κατά το ίδιο έτος.
Σύμφωνα με τον ίδιο εκπρόσωπο, η πιο πάνω αναπλήρωση απωλειών θα πραγματοποιηθεί μέσω του Σχεδίου Μερικής Αναπλήρωσης του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης για το έτος 2025 το οποίο εγκρίθηκε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 11 Ιουνίου 2025.
Σημειώνεται ότι το πιο πάνω σχέδιο προβλέπει λεπτομερείς πρόνοιες μεταξύ άλλων όσον αφορά τους δικαιούχους αυτού για το έτος 2025, το ύψος της μερικής αναπλήρωσης ανά κατηγορία δικαιούχων, τον υπολογισμό των ποσών της μερικής αναπλήρωσης στους δικαιούχους και τη διαδικασία καταβολής αυτών.
Στο στάδιο της εξέτασης του προϋπολογισμού την επιτροπή απασχόλησαν ζητήματα που αφορούν μεταξύ άλλων την αναπλήρωση των ταμείων προνοίας τα οποία υπέστησαν απώλειες, τη διαδικασία αναπλήρωσης, το εκ νέου άνοιγμα της ηλεκτρονικής υπηρεσίας αιτήσεων για όσα άτομα δεν υπέβαλαν αίτηση στο προηγούμενο άνοιγμά της, τον υπολογισμό του ποσού αναπλήρωσης, καθώς και την αντιμετώπιση του ζητήματος που προκύπτει με τους παλαιούς μετόχους της Λαϊκής Τράπεζας.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δήλωσε μεταξύ άλλων ότι τα ταμεία προνοίας δεν εμπίπτουν στο εν λόγω σχέδιο, ωστόσο τα απολεσθέντα ποσά ταμείων αναπληρώνονται σε ποσοστό ύψους 75% μέσω άλλου σχεδίου.
Οι δικαιούχοι αναπλήρωσης θα μπορούν να υποβάλουν ενστάσεις ως προς τα ποσά απομείωσης για επανεξέταση της αίτησης λόγω λανθασμένων συμπληρωμένων πεδίων στην αίτηση, καθώς και πρόσθετα αποδεικτικά στοιχεία ή αναθεωρημένα στοιχεία.
Το Υπουργείο Οικονομικών προγραμματίζει να επανανοίξει την ηλεκτρονική πλατφόρμα αίτησης μερικής αναπλήρωσης μετά την έναρξη καταβολής αναπλήρωσης στους υφιστάμενους δικαιούχους για όσους εν δυνάμει δικαιούχους δεν αιτήθηκαν κατά το πρώτο άνοιγμα της πλατφόρμας.
Το ποσό αναπλήρωσης ανά δικαιούχο έχει υπολογιστεί και κατηγοριοποιηθεί βάσει του ανασφάλιστου ποσού απομείωσης, με μέγιστο ανασφάλιστο ποσό που λαμβάνεται υπόψη ανά κατηγορία απομείωσης ύψους €1.000.000 και μέγιστο αθροιστικό συνολικό ποσό σε όλες τις κατηγορίες απομείωσης ανά δικαιούχο φυσικό πρόσωπο ύψους €100.000.
Το ζήτημα που αφορά τους παλαιούς μετόχους της Λαϊκής Τράπεζας απασχολεί το Υπουργείο Οικονομικών και βρίσκεται στο στάδιο συζήτησης και διαβούλευσης για επίλυσή του.
Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί των προνοιών του νομοσχεδίου κατά τη συζήτησή του στην ολομέλεια του σώματος.
Πρόταση για εγκλωβισμένους ακινήτων
Σύμφωνα με την έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, σκοπός της πρότασης νόμου είναι η τροποποίηση του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου, ώστε να προστατευθούν οι καλούμενοι «εγκλωβισμένοι αγοραστές», δηλαδή οι αγοραστές που, παρότι έχουν εκπληρώσει τις συμβατικές τους υποχρεώσεις έναντι του πωλητή, ο τελευταίος αδυνατεί να μεταβιβάσει επ’ ονόματί τους το ακίνητο λόγω της ύπαρξης εμπράγματων βαρών.
Σημειώνεται ότι το εν λόγω ζήτημα απασχόλησε αρχικά την επιτροπή στο πλαίσιο συζήτησης του εγγραφέντος, με τη διαδικασία του αυτεπαγγέλτου, θέματος με τίτλο «Η ανάγκη εξεύρεσης τρόπου προστασίας των εγκλωβισμένων αγοραστών υπό το φως της πρόσφατης απόφασης του Εφετείου με την οποία κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές οι ρυθμίσεις που αφορούν την προστασία τους».
Στο πλαίσιο της εν λόγω συζήτησης αναδείχθηκε τόσο από την επιτροπή όσο και από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς η επιτακτική ανάγκη για προώθηση νομοθετικής ρύθμισης του όλου ζητήματος, το οποίο εντοπίζεται στα ακόλουθα δύο σημεία:
1. Στην ύπαρξη εμπράγματων βαρών που προηγούνται της κατάθεσης του αγοραπωλητήριου εγγράφου στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας του Υπουργείου Εσωτερικών και
2. Στην ύπαρξη πολεοδομικών παρατυπιών επί της ανεγερθείσας οικοδομής άνευ υπαιτιότητας των εγκλωβισμένων αγοραστών.
Η επιτροπή, αντιλαμβανόμενη τη σοβαρότητα, αλλά και τον επείγοντα χαρακτήρα του όλου ζητήματος, αποφάσισε την κατάθεση στη Βουλή της υπό εξέταση πρότασης νόμου, η οποία επιχειρεί την επίλυση του πρώτου αναφερόμενου ανωτέρω προβλήματος, σημειώνοντας ωστόσο ότι μελετάται και θα κατατεθεί εν ευθέτω χρόνω σχετική πρόταση για επίλυση και του δεύτερου αναφερόμενου ανωτέρω προβλήματος.
Στο πλαίσιο της συζήτησης της υπό εξέταση πρότασης νόμου ενώπιον της επιτροπής, ο Υπουργός Εσωτερικών δήλωσε καταρχάς ότι, υπό τις περιστάσεις και βάσει των διαθέσιμων νομικών εργαλείων, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποτελούν τη βέλτιστη δυνατή λύση για επίλυση του ζητήματος που προέκυψε μετά την έκδοση της απόφασης του Εφετείου που έκρινε ως αντισυνταγματικό το νομικό πλαίσιο που αφορά στην προστασία των εγκλωβισμένων αγοραστών.
Παράλληλα, ενημέρωσε την επιτροπή ότι καταγράφονται 9 497 περιπτώσεις εγκλωβισμένων αγοραστών, από τις οποίες για τις 4 080 έχει εκδοθεί τίτλος ιδιοκτησίας, ενώ για τις 5 417 δεν έχει ακόμη εκδοθεί τίτλος ιδιοκτησίας.
Σχολιάζοντας τις επιμέρους πρόνοιες της πρότασης νόμου, ο Υπουργός Εσωτερικών σημείωσε ότι, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες υπάρχουν προγενέστερα της σύμβασης εμπράγματα βάρη που βαρύνουν το ακίνητο, θα είναι πλέον απαραίτητη προϋπόθεση η προσκόμιση έγγραφης συγκατάθεσης των προσώπων προς όφελος των οποίων αυτά επενεργούν, ώστε να δύναται να προβεί ο διευθυντής του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας σε μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του εγκλωβισμένου αγοραστή.
Αντίθετα, ως ο ίδιος σημείωσε, συνεχίζεται η εφαρμογή της διαδικασίας για παραχώρηση τίτλου ιδιοκτησίας σε αιτήσεις για τις οποίες δεν βαρύνουν το ακίνητο εμπράγματα βάρη ή αυτά είναι μεταγενέστερα του αγοραπωλητήριου εγγράφου.
Επιπρόσθετα, τόνισε τη σημασία της προτεινόμενης ρύθμισης βάσει της οποίας καθορίζεται χρονική προθεσμία οκτώ μηνών για την προσκόμιση των σχετικών πιστοποιητικών στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί τίτλος ιδιοκτησίας, ώστε να αποδειχθεί το εφικτό της έκδοσης αυτού, και ακολούθως της χρονικής προθεσμίας των δύο χρόνων για την έκδοση του τίτλου ιδιοκτησίας.
Η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών χαιρέτισε τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, ωστόσο σημείωσε ότι θα υιοθετήσει τυχόν παρατηρήσεις που θα εγερθούν επί αυτών από το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο, δηλαδή το Υπουργείο Εσωτερικών, και τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και ο εκπρόσωπος της Αρχιπρωτοκολλητή δεν εξέφρασαν οποιεσδήποτε παρατηρήσεις επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας δήλωσε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις φαίνεται να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ τόνισε παράλληλα την επιτακτική ανάγκη τροποποίησης της νομοθεσίας που αφορά τους εγκλωβισμένους αγοραστές στη βάση της σχετικής δικαστικής απόφασης του Εφετείου.
Παρά ταύτα, εξέφρασε επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητα της ρύθμισης που θεσπίζει διαδικασία υποβολής αίτησης στο δικαστήριο για εξασφάλιση της συγκατάθεσης του προσώπου υπέρ του οποίου επενεργεί το εμπράγματο βάρος με διάταγμα, σε περίπτωση που το εν λόγω πρόσωπο δεν παρέχει καταχρηστικά και αδικαιολόγητα την απαιτούμενη συγκατάθεση στον εγκλωβισμένο αγοραστή για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματί του.
Παράλληλα, εξέφρασε επιφυλάξεις σχετικά με τυχόν επηρεασμό των εμπράγματων βαρών που έπονται του αγοραπωλητήριου εγγράφου, παρ’ όλο που, ως η ίδια σημείωσε, δεν είναι ίδια περίπτωση με τη διαγραφή εμπράγματων βαρών που προηγούνται.
Η Χρηματοοικονομικός Επίτροπος χαιρέτισε τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, υπογραμμίζοντας ότι η αποτελεσματικότητά τους επαφίεται, κατά την άποψή της, αποκλειστικά στην καλή διάθεση και θέληση των ενδιαφερόμενων μερών.
Σχολιάζοντας τις επιμέρους πρόνοιες της πρότασης νόμου ανέφερε ότι ορισμένες εξ αυτών χρήζουν περαιτέρω διευκρίνισης, όπως είναι οι αναφορές σε καταχρηστική και αδικαιολόγητη μη παροχή της συγκατάθεσης του ενυπόθηκου δανειστή για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του εγκλωβισμένου αγοραστή, ενώ παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι η εξασφάλιση της συγκατάθεσης του ενυπόθηκου δανειστή, σε περίπτωση που αυτός αρνείται να την παράσχει, δεν ενδείκνυται να είναι μέσω της δικαστικής οδού, λόγω των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στο σύστημα απονομής της δικαιοσύνης.
Ο εκπρόσωπος της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου τόνισε την ανάγκη εξεύρεσης μίας δίκαιης λύσης, η οποία να μην επιφέρει οποιοδήποτε αντίκτυπο στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Ο εκπρόσωπος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου χαιρέτισε τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και υπογράμμισε ότι η καθυστέρηση στην επίλυση του προβλήματος κρίνεται πιο επιζήμια από την οποιαδήποτε ρύθμιση προωθηθεί.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΚΕΔΙΠΕΣ τόσο ενώπιον της επιτροπής όσο και με γραπτό υπόμνημά του, ημερομηνίας 13 Μαΐου 2025, εξέφρασε τη διαφωνία του με την πρόνοια της πρότασης νόμου που παρέχει τη δυνατότητα υποβολής αίτησης στο δικαστήριο για έκδοση διατάγματος σε περίπτωση που ο ενυπόθηκος δανειστής δεν δίδει τη συγκατάθεσή του για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του εγκλωβισμένου αγοραστή, σημειώνοντας ότι αυτή φαίνεται να προσκρούσει στα άρθρα 23 και 26 του Συντάγματος.
Πρόσθετα, εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να τεθεί ρητό χρονοδιάγραμμα για την εξέταση των αιτήσεων που θα υποβάλλονται στον διευθυντή του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας και για τη διαδικασία που αφορά το εφικτό της έκδοσης τίτλου ιδιοκτησίας.
Η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τραπεζών Κύπρου τόσο ενώπιον της επιτροπής όσο και με γραπτό υπόμνημά της, ημερομηνίας 14 Μαΐου 2025, κατέγραψε τη διαφωνία του συνδέσμου με την πρόνοια που αφορά στην έκδοση διατάγματος σε περίπτωση που ο ενυπόθηκος δανειστής δεν παρέχει τη συγκατάθεσή του για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του εγκλωβισμένου αγοραστή, σημειώνοντας την ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα αυτής.
Πρόσθετα, υπογράμμισε ότι παρατηρούνται στο κείμενο της πρότασης νόμου ορισμένες ασάφειες που χρήζουν περαιτέρω διευκρίνισης και αφορούν κυρίως στον καθορισμό του όρου «εφικτό» όσον αφορά την έκδοση τίτλου ιδιοκτησίας και εισηγήθηκε τη μετατροπή της διακριτικής ευχέρειας του διευθυντή του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας να απορρίπτει την αίτηση για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του εγκλωβισμένου αγοραστή σε δέσμια αρμοδιότητα, σε περίπτωση κατά την οποία δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις που καταγράφονται στις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Η πρόεδρος του ΣΕΔΠ τόσο ενώπιον της επιτροπής όσο και με γραπτό υπόμνημά της, ημερομηνίας 13 Μαΐου 2025, εξέφρασε τη διαφωνία του συνδέσμου με την προτεινόμενη ρύθμιση για υποβολής αίτησης του εγκλωβισμένου αγοραστή στο δικαστήριο για εξασφάλιση διατάγματος σε περίπτωση που ο ενυπόθηκος δανειστής δεν παρέχει καταχρηστικά και αδικαιολόγητα την απαιτούμενη συγκατάθεση για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματί του, σημειώνοντας την ενδεχόμενη αντίθεση της πρόνοιας αυτής με τα άρθρα 23 και 26 του Συντάγματος.
Πρόσθετα, εισηγήθηκε όπως τεθούν χρονικές προθεσμίες σε όλες τις διαδικασίες που αφορούν την αίτηση για μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του ενυπόθηκου δανειστή, περιλαμβανομένης της διαδικασίας για έκδοση του ως άνω αναφερόμενου διατάγματος. Καταληκτικά, σημείωσε ότι πρέπει παράλληλα να εξευρεθεί μηχανισμός επίλυσης του προβλήματος των εγκλωβισμένων αγοραστών που αδυνατούν να εκδώσουν τίτλο ιδιοκτησίας λόγω πολεοδομικών παρατυπιών του εργολάβου, πρόβλημα που εντοπίζεται κυρίως στις κοινόκτητες οικοδομές.
Η διευθύντρια του ΣΥΠΡΟΔΑΤ τόσο ενώπιον της επιτροπής όσο και με γραπτό υπόμνημά της, ημερομηνίας 14 Μαΐου 2025, χαιρέτισε τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, σημειώνοντας ωστόσο ότι πρέπει να εξευρεθεί τρόπος επίλυσης του προβλήματος των εγκλωβισμένων αγοραστών λόγω πολεοδομικών παρατυπιών του επιχειρηματία γης/αναδόχου, για το οποίο ζήτημα εισηγήθηκε, όταν το κόστος άρσης των παρατυπιών είναι μεγάλο, ο εργολάβος να υποχρεούται να καταβάλει μία εύλογη αποζημίωση στην αρμόδια υπηρεσία, ώστε να καταστεί δυνατή η έκδοση τίτλου επ’ ονόματι των εγκλωβισμένων αγοραστών.
Όσον αφορά τις επιμέρους πρόνοιες της πρότασης νόμου, εισηγήθηκε όπως καθοριστεί μία χρονική περίοδος εντός της οποίας ο ενυπόθηκος δανειστής δεν θα προβαίνει σε πλειστηριασμό/εκποίηση του ακινήτου, σε περίπτωση που υπάρχει έγγραφη συγκατάθεση (waiver) κατά τον χρόνο σύναψης του αγοραπωλητήριου εγγράφου και ο αγοραστής αποδεικνύει την εξόφληση του τιμήματος.
Πρόσθετα, εισηγήθηκε όπως καθοριστεί χρονική προθεσμία τεσσάρων μηνών για εξόφληση του μέρους του τιμήματος που απομένει, για να καταστεί δυνατή η μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματι του εγκλωβισμένου αγοραστή.
Η Ομάδα Πρωτοβουλίας Εγκλωβισμένων Αγοραστών με υπόμνημά της, το οποίο υπέβαλε στην επιτροπή με ηλεκτρονικό μήνυμα ημερομηνίας 13 Μαΐου 2025, εισηγήθηκε την περαιτέρω τροποποίηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, ώστε να προβλέπεται χρονική προθεσμία για απόκτηση τίτλου ακίνητης ιδιοκτησίας και για τις νέες αιτήσεις που θα υποβληθούν, κατά αναλογία της πρόνοιας που αφορά τις εκκρεμούσες αιτήσεις των εγκλωβισμένων αγοραστών.
Παράλληλα, εξέφρασε επιφυλάξεις σχετικά με την πρόνοια που προβλέπει την υποβολή αίτησης στο δικαστήριο για εξασφάλιση συγκατάθεσης του ενυπόθηκου δανειστή, λόγω των δυσκολιών που θα αντιμετωπίζουν οι εγκλωβισμένοι αγοραστές στην έκδοση των εν λόγω διαταγμάτων.
Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Προστασίας Πρώτης Κατοικίας σημείωσε ότι οι δικαστικές διαδικασίες δεν μπορούν από μόνες τους να προσφέρουν λύση στο υπό συζήτηση πρόβλημα, λόγω του ότι ο χρόνος εκδίκασης μίας υπόθεσης δεν μπορεί εκ των προτέρων να προβλεφθεί.
Στο πλαίσιο της κατ’ άρθρον συζήτησης της πρότασης νόμου, την επιτροπή απασχόλησε η πρόνοια αυτής που προβλέπει ότι, σε περίπτωση που τα πρόσωπα προς όφελος των οποίων επενεργούν τα εγγεγραμμένα εμπράγματα βάρη ή/και οι απαγορεύσεις αρνούνται καταχρηστικά και αδικαιολόγητα την παροχή της προβλεπόμενης έγγραφης συγκατάθεσης και νοουμένου ότι το τίμημα πώλησης έχει πλήρως εξοφληθεί, η εν λόγω συγκατάθεση δύναται να εξασφαλιστεί με διάταγμα δικαστηρίου.
Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις που εκφράστηκαν από τους εμπλεκόμενους φορείς, αποφάσισε την τροποποίηση της εν λόγω πρόνοιας, ώστε, σε περίπτωση κατά την οποία η εν λόγω συγκατάθεση δεν εξασφαλίζεται και νοουμένου ότι το τίμημα πώλησης έχει πλήρως εξοφληθεί, να υποβάλλεται στον διευθυντή του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας αντίγραφο διατάγματος δικαστηρίου, σε αντικατάσταση της απαίτησης για υποβολή έγγραφης συγκατάθεσης του ενυπόθηκου δανειστή, με το οποίο να αναγνωρίζεται η καταχρηστική και αδικαιολόγητη άρνηση του τελευταίου.
Πρόσθετα, η επιτροπή αποφάσισε όπως τροποποιήσει περαιτέρω τις πρόνοιες της πρότασης νόμου, ώστε να:
1. καθοριστεί χρονική προθεσμία σαράντα πέντε ημερών από την άρνηση παροχής της ως άνω προβλεπόμενης συγκατάθεσης για υποβολή της εν λόγω αίτησης στο δικαστήριο,
2. καθοριστεί ότι εκκρεμούσα διαδικασία δυνάμει των διατάξεων του Μέρους VI και VIA του υπό τροποποίηση νόμου, του περί Πτώχευσης Νόμου και του περί Εταιρειών Νόμου, καθώς και οποιουδήποτε άλλου εν ισχύι νόμου αναστέλλεται μέχρι την έκδοση του ως άνω προβλεπόμενου διατάγματος, νοουμένου ότι έχει υποβληθεί αντίγραφο της σχετικής αίτησης για έκδοση αυτού στον διευθυντή του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας,
3. προβλεφθεί ότι το Ανώτατο Δικαστήριο δύναται να εκδώσει Διαδικαστικό Κανονισμό για την καλύτερη εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων, περιλαμβανομένου του καθορισμού της προθεσμίας εκδίκασης της ως άνω προβλεπόμενης διαδικασίας και
4. προστεθεί ρητά η δυνατότητα απόδειξης της εξόφλησης του τιμήματος πώλησης με την προσκόμιση έγγραφης απαλλαγής (waiver) από αδειοδοτημένο πιστωτικό ίδρυμα ή αγοραστή πιστωτικών διευκολύνσεων.
Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Εσωτερικών, του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας και της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας σημείωσαν ότι, εφόσον δεν υπάρχει πρόθεση να διαγραφεί η εν λόγω πρόνοια που αφορά την εξασφάλιση διατάγματος σε περίπτωση καταχρηστικής και αδικαιολόγητης άρνησης παροχής συγκατάθεσης από τον ενυπόθηκο δανειστή, κρίνεται προτιμότερη η αναθεωρημένη, σύμφωνα με τα πιο πάνω, πρόνοια συγκριτικά με το πώς αυτή είχε αρχικά κατατεθεί.
Πρόσθετα με τα πιο πάνω, σημειώνεται ότι η εκπρόσωπος του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα μέλους της επιτροπής, ανέφερε ότι το τμήμα βρίσκεται σε επικοινωνία με τον Έφορο Φορολογίας, για να εξεταστεί κατά πόσο τα ΜΕΜΟ που εγγράφονται σχετικά με φόρους θα τύχουν της ίδιας μεταχείρισης με αυτή για τα ιδιωτικά ΜΕΜΟ ή θα αρθούν αυτοδικαίως για σκοπούς εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της και αφού προέβη στις απαραίτητες νομοτεχνικές βελτιώσεις επί του αναθεωρημένου, σύμφωνα με τα πιο πάνω, κειμένου της πρότασης νόμου, αποφάσισε ομόφωνα να εισηγηθεί στην ολομέλεια του σώματος την ψήφιση της πρότασης νόμου σε νόμο.