Σε εφαρμογή τέθηκε από τα μεσάνυχτα η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-kalathi, δύο χρόνια μετά την έγκριση του σχετικού νομοσχεδίου από το Υπουργικό Συμβούλιο, με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και την προώθηση της διαφάνειας στην αγορά.
Η πλατφόρμα, που παρουσιάστηκε την Τετάρτη από τον διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή Κωνσταντίνο Καραγιώργη, στην παρουσία του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου και στελεχών του υπουργείου, καθώς και του υφυπουργού Καινοτομίας Νικόδημου Δαμιανού, θα είναι διαθέσιμη τόσο μέσω web (www.e-kalathi.gov.cy) όσο και μέσω εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα.
Το «e-kalathi» προσφέρει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τις τιμές και τη διαθεσιμότητα βασικών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στις μεγάλες υπεραγορές της Κύπρου, τόσο σε παγκύπριο επίπεδο όσο και ανά επαρχία.
Μέσω της πλατφόρμας, οι καταναλωτές μπορούν εύκολα να συγκρίνουν ανά κατάστημα τις τιμές προϊόντων, καθώς και το κόστος «καλαθιών» επιλεγμένων προϊόντων, πραγματοποιώντας έτσι πιο συμφέρουσες αγορές και ενδυναμώνοντας τη θέση τους στην αγορά.
Στην αρχική της φάση, η πλατφόρμα περιλαμβάνει τιμές για 478 προϊόντα σε 20 βασικές κατηγορίες, όπως γάλα και γαλακτοκομικά, αβγά, αλλαντικά, έλαια, είδη αρτοποιίας, ζυμαρικά, αλεύρι, ρύζι, κατεψυγμένα προϊόντα, μη αλκοολούχα ποτά, είδη προσωπικής φροντίδας, βρεφικά προϊόντα, είδη φροντίδας σπιτιού και τροφές κατοικίδιων.
Η ανάπτυξη της πλατφόρμας ολοκληρώθηκε εντός ενός έτους, παρά τις τεχνικές προκλήσεις που προέκυψαν, και με γνώμονα την απόφαση για ταυτόχρονη διάθεση σε περιβάλλον web και mobile. Βασικό στοιχείο για την επιτυχία του έργου, τονίστηκε, υπήρξε η αγαστή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Η πλατφόρμα «e-kalathi» δεν είναι στατική και θα εξελίσσεται διαρκώς με βάση και την ανατροφοδότηση των καταναλωτών, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην καλλιέργεια μιας σύγχρονης καταναλωτικής κουλτούρας. Στόχος είναι να καταστεί πολύτιμο εργαλείο καθημερινής χρήσης για κάθε νοικοκυριό.
Οι λειτουργίες της πλατφόρμας
Ο διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης, παρουσίασε την πλατφόρμα, εξηγώντας πώς λειτουργεί.
Στις λειτουργίες της πλατφόρμας περιλαμβάνεται η σύγκριση τιμών και η δυνατότητα σύνδεσης μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προκειμένου να επιλέγονται διάφορα προϊόντα και να δημιουργείται συνολικό καλάθι.
Παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα σύγκρισης του συνολικού καλαθιού ανά υπεραγορά. Με βάση το καλάθι που δημιούργησε η υπηρεσία για 37 προϊόντα, το συνολικό κόστος του καλαθιού στη χαμηλότερη υπεραγορά ήταν €119 και στην ακριβότερη €137.
Ο καταναλωτής που είναι εγγεγραμμένος στην πλατφόρμα θα λαμβάνει ειδοποίηση όταν υπάρχει διαφοροποίηση στις τιμές.
Όπως εξήγησε ο κ. Καραγιώργης, θα προκύψουν σημαντικά οφέλη για τους καταναλωτές, με τη διαφάνεια στις τιμές, τη δυνατότητα σύγκρισης, ενώ θα εκπαιδευτούν και οι καταναλωτές προκειμένου να είναι πιο σωστά ενημερωμένοι.
Στην πλατφόρμα συμμετέχουν 167 υπεραγορές από 22 αλυσίδες υπεραγορών με κύκλο εργασιών πέραν των €5 εκατ.
Το συνολικό κόστος της πλατφόρμας ανήλθε στις €218 χιλ. και, όπως λέχθηκε στην παρουσίαση μετά από ερωτήματα που τέθηκαν, τα σημαντικά οφέλη που θα προκύψουν ξεπερνούν το κόστος της πλατφόρμας, με τον υφυπουργό να τονίζει ότι η εταιρεία που επελέγη ήταν μετά από ανταγωνιστική ανοικτή διαδικασία προσφορών.
Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή καλεί όλους τους πολίτες να επισκεφθούν την πλατφόρμα ή να κατεβάσουν τη σχετική εφαρμογή για κινητές συσκευές και να επωφεληθούν από τα εργαλεία που παρέχει για πιο ενημερωμένες και συμφέρουσες αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η λειτουργία του e-καλαθιού θα ασκήσει έμμεσες πιέσεις στις υπεραγορές για μείωση των τιμών καθώς, από το σύνολο των 478 προϊόντων, τα 120 περιλαμβάνονται και στο Παρατηρητήριο Τιμών της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή.